Dit is de tweede Liebherr LTM 1500-8.1 die Moh Seng uit Singapore (SG) inzet. Het bouwjaar van deze kraan is 2011 en de kraan is in de oudere gele kleurstelling van de firma gespoten.
Ingepakt is de kraan 21,4 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog. Het transportgewicht is ongeveer 125 ton in de configuratie met 84 meter hoofdmast en YSL-afspanning.
De kraan heeft een 7-delige hoofdmast met een basislengte van 16,1 meter en schuift zes maal tot een volledige lengte van 84 meter uit. De hoofdmast kan door middel van een 63 meter lange vaste jib of 91 meter lange beweegbare jib verlengt worden.
De 8-assige onderwagen wordt door een Liebherr D9508 A7, een 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 500 kW (680 pk), aangedreven. De assen 1, 2, 4 en 5 worden aangedreven en de assen 1 tot 4, 7 en 8 zijn stuurbaar.
De stempelbasis van de kraan meet 10 x 9,6 meter, of half 10 x 6,25 meter. Een fraai detail aan de LTM 1500(-8.1) zijn de topcilinders die schuin naast de giek gemonteerd zijn. Dit is nodig omdat de giek niet horizontaal op de onderwagen ligt, maar iets schuin naar beneden gericht.
De cabine aan de bovenwagen zwenkt tijdens het transport over de weg achter de bovenwagen. In kraanbedrijf hangt hier maximaal 165 ton ballast.
De bovenwagen van de kraan wordt door een Liebherr D936L A6, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 240 kW (325 pk), aangedreven. De dieselmotor drijft in totaal vier hydraulische pompen aan.
Hier rijdt de kraan de bouwplaats binnen.
Enkele momenten later staat de kraan op de werf opgebouwd, hier moesten diverse kleinere tunnelboormachines (TBM) gelost worden voor de opslag. De eerste werd door de Scania R 730 van Hup Hin met een 10-assige aanhanger aangeleverd. De eerste TBM weegt 93 ton.
De hoofdmast is hier tot een lengte van 26,5 meter uitgeschoven.
Hier stond de kraan met 135 ton ballast opgebouwd.
Voor wat lichtere lasten werd de hoofdmast tot een lengte van 36,9 meter uitgeschoven.
Het volgende zware element werd door de Scania R 420 van Hup Hin aangeleverd. Dit deel weegt 84 ton. De hoofdmast werd tot een lengte van 31,7 meter teruggeschoven.
Het laatste en zwaarste deel werd door de MAN TGX 41.680 van Hup Hin met een 10-assige aanhanger aangeleverd. Dit deel weegt 96 ton.
Een paar weken later vond ik de kraan weer, hier moesten stukken op het dak van een datacenter gehesen worden.
Hier stond de kraan in TY3N configuratie opgebouwd, de afgespande hoofdmast is 57,7 meter lang en de beweegbare jib is hier 28 meter lang. Aan de bovenwagen hangt 165 ton ballast. Een zeer fraaie kraan van Moh Seng!