MAN TGS 40.540 - Bok Seng

Dit is de tweede MAN TGS 40.540 van Bok Seng, die samen met de Scania R 620 werd ingezet om zware kabelhaspels naar de haven te rijden.

De voertuigen zijn vrijwel identiek. Zij worden doorgaans met gekoppelde trailers en getrokken aanhangers ingezet. Deze truck trok een 10-assige Scheuerle K25 trailer.

Nadat de combinatie het erf had verlaten wordt de trailer genivileerd.

De truck wordt door een MAN D2676, een 12,4-liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 397 kW (540 pk), aangedreven. De truck heeft een verzwaarde bumper om transporten te duwen of te remmen, maar in de praktijk komt dit weinig voor. De truck is voor een totaalgewicht van 250 ton toegelaten.

Aan de bestuurderkant zijn achter de voorste as de Euro 5 uitlaatdemper, de grote dieseltank en de AdBluetank gezet.

De truck heeft een wielbasis van 3,9 + 1,4 meter. In de grote opening achter de voorste as zijn de accu, drukluchttanks en een dieseltank gemonteerd.

De ballastbak heeft een eigengewicht van 5 ton en is met een ballastblok van 10 ton verzwaard.

De combinatie is met twee kabelhaspels van ongeveer 65 ton per stuk geladen, de haspels zounden naar de haven gereden worden.

Beide combinaties worden vanwegen hun gewicht en afmetingen door de Auxilairy Police begeleid.

Hier werden beide MAN TGS 40.540 van Bok Seng voor een nachtelijk transport ingezet. Fotos van het andere transport zijn hier te vinden.

Deze combinatie is zo groot dat de bocht naar links (op de foto naar rechts) niet direct genomen kan worden. Daarvoor rijdt het transport eerst rechtdoor.

Om vervolgens achteruit een bocht naar rechts (op de foto naar links) te kunnen maken.

De lading is een coldbox, de lading is 38,1 meter lang, 4,7 meter breed en 4,15 meter hoog. Het transportgewicht is 150 ton.

Het transport kan nu een lang stuk rechtdoor rijden.

De lading zal een paar dagen op de werf van Bok Seng opgeslagen worden. Vanwege de afmetingen moet de combinatie achteruit de weg inrijden.

Aankomst op de werf van Bok Seng.

Een paar dagen later werd de fraaie MAN ingezet om een turbine met een 10-assige aanhanger naar een scheepswerf te brengen. Een fraaie combinatie van Bok Seng!

Hier werd de fraaie MAN TGS 40.540 van Bok Seng gebruikt om een overmaatste hydraulische heihamer tussen twee haventerreinen te transporteren.

Getrokken wordt een 12-assige Scheuerle K25 platformtrailer, samengesteld uit twee 6-assige modules.

De lading is een Menck MHU 1200S heihamer die vooral in de offshore gebruikt wordt. De hamer heeft een transportgewicht van ongeveer 150 ton.

Hier is de combinatie bij de andere haven aangekomen.

Een paar dagen later werd de MAN gebruikt voor een intern transport op een haventerrein. Hier wordt wederom een hydraulische heihamer gereden.

Hier wordt een 18-assige Scheuerle K25 trailer getrokken.

Dit keer wordt een Menck MHU 1900S heihamer gereden, de lading is 24,1 meter lang, 4,175 meter breed en 4,392 meter hoog. Het totale gewicht van de lading is 287 ton!

De heihamer zou met behulp van twee kranen in de opslag gelost worden.

De ballastbak met een gewicht van 5 ton is met een ballastblok van 15 ton verzwaard zodat de truck genoeg druk op de aangedreven assen heeft.

Een zeer fraaie en indrukwekkende lading met een gewicht van 287 ton!

Wederom een paar dagen later werd de truck met een 18-assige Scheuerle K25 trailer gebruikt om een grote kolom van de haven naar de bouwplaats te rijden.

Onder begeleiding van de auxilairy police verlaat de combinatie het haventerrein.

De combinatie kan de bocht naar links niet direct maken (te lang) en moet een keer op het kruispunt steken. Na eerst rechtdoor te rijden, rijdt de combinatie nu achteruit naar rechts. Vervolgens kan het transport rechtdoor naar de bouwplaats. Fraaie transporten door Bok Seng!

Terug naar het MAN TGS-serie menu