Wipfli uit Flüelen (CH) beschikt sinds 2013 over deze interessante MAN TGX 53.540. Een 5-assige zwaartransporttrekker met 10x4/6-aandrijving die door Toni Maurer uit Türkheim (DE) werd gebouwd. De truck werd een paar jaar geleden bij het transport van een zware staalkabel samen met Feldmann.
De trekker wordt door een MAN D2676 LF06, een 12,4 liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 397 kW (540 pk) en een maximaal draaimoment van 2.500 Nm, aangedreven. De truck heeft twee aangedreven achterassen en drie stuurbare voorassen. Een 5-assige trekker is nodig om de steeds zwaardere lasten legaal over de weg te kunnen vervoeren, omdat Wipfli ook veel in de bergen werkzaam is was ook een zeer wendbaar voertuig nodig.
Omdat Wipfli wist dat de truck niet altijd als zwaartransporttrekker ingezet ging worden, bestaat de mogelijkheid om de schotel te demonteren en een thermosilo voor asfalt op het chassis te monteren. In plaats van de schotel kan de truck ook met een draaikrans uitgevoerd worden, zoals hier goed zichtbaar is.
Omdat tussen de assen geen enkele plaats meer was moesten de dieseltank, AdBluetank, hydrauliekolietnak, accu, drukluchttanks, uitlaatdemper en een opbergkast achter de cabine gemonteerd worden. Het rode frame over de cabine is demontabel en heeft hier als taak om de cabine voor de staalkabel, die over de cabine geladen is, te beschermen.
Getrokken wordt een 4-assige naloper die middels een transportframe met de trekker is verbonden. De lading is een grote kabelhaspel van zo'n 54 ton. Het resterende deel van de kabel wordt op een andere combinatie getransporteerd. Op deze wijze transporteerd Wipfli meerdere zware kabels per jaar, soms ook met een trein uit drie combinaties!
De naloper is een product van Kraemer Fahrzeugbau. De twee voorste assen zijn stuurbaar, de achterste assen zijn star.
Tussen de trekker en naloper is een transportframe voor kabelhaspels gemonteerd. Dit frame werd in samenwerking tussen Wipfli en Gipo ontwikkeld en gebouwd. D.m.v. een eigen aandrijving kan de haspel geroteerd worden om de staalkabel te kunnen lossen of te laden. Het laadvermogen van het transportframe is 70 ton.
Tot slot nog een paar foto's tijdens het transport. Een zeer bijzondere combinatie waar er op de wereld geen tweede van te vinden is.