De hoogste berg in Duitsland is de Zugspitze met trotse 2.962 meter. De Zugspitze ligt op de grens met Oostenrijk, dichtbij Garmisch-Partenkirchen (DE). Om de bergtop vanaf 2018 te bereiken wordt een nieuwe kabelbaan verbinding gemaakt. De kabels voor deze kabelbaan, in totaal 4 stuks van elk 4.900 m lang, zijn het het Zwitserse Romanshorn (CH) bij de firma Fatzer gemaakt. Het transport van de 3e kabel staat hier geladen bij Fatzer op het erf.
Het transport kan na de middagspauze beginnen te rollen. Bijzonder aan dit transport, is dat de lading over twee combinaties verdeeld is.
De firma Wipfli uit Flüelen (CH) is zeer ervaren in het doorvoeren van dergelijke transporten. Zij zette voor dit transport deze bijzondere MAN TGX 53.540 trekker met 4 assige aanhanger in.
Versterking was gewenst van de firma Feldmann uit Bilten (CH), die deze fraaie Mercedes-Benz Actros 4365 met 4-bed-7 Goldhofer dieplader inzette. De 153 ton zware kabel is verdeeld over beide combinaties, ca. 99 ton op Feldmann en ca. 54 ton op Wipfli.
Het transport mag in Zwitserland overdags rijden. Het transport is ongeveer 65 meter lang en weegt 250 ton. Breedte en hoogte vormen geen beperkingen.
De eerste uitdaging is direct een rotonde aan het einde van de straat in Romanshorn (CH). Het transport wordt door totaal 4 begeleidingsvoertuigen begeleid.
De trommel is van boven afgevlakt, dat biedt vooral bij viaducten voordelen. Omdat hier twee combinaties aan elkaar gekoppeld zijn is een zeer wendbare combinatie ontstaan.
Een korte koffiepauze langs de snelweg 1, kort voor Thal (CH). Het transport is nu 50 minuten onderweg en heeft ongeveer 20 kilometer afgelegd. Op de snelweg wordt maximaal 60 km/h gereden om de remweg kort te houden.
De MAN van Wipfli is speciaal voor dit soort transporten ingericht. Deze truck is door de firma Toni Maurer uit Türkheim (DE) omgebouwd.
Er wordt verder gereden over de snelwegen 1 en 13 tot de uitrit Buchs (CH). Hier verlaat het transport de snelweg en beweegt zich richting Vorstendom Liechtenstein. In Liechtenstein wordt het transport door de politie begeleid, die voor het transport uitrijdt. De redenen dat het transport door Liechtenstein moet is dat dit de enigste brug over de Rijn is die het zware transport kan dragen.
Het transport moet zich nu door de krappe straten van Schaan (FL) bewegen.
Maar door de bewegelijke combinatie is dat gemakkelijker uit te voeren dan gedacht.
De kabel heeft een diameter van 72 mm en is uit 210 verschillende kabels samengesteld. In totaal werd voor dit projekt meer dan 5,56 miljoen meter staalkabel gebruikt. De breekkracht van deze kabel ligt bij 690 ton.
Het transport rijdt van Schaan (FL) via Nendeln (FL) naar de grens bij Schaanwald (FL).
Daar in Oostenrijk pas vanaf 22:00 uur verder gereden mag worden, moet bij de grens gewacht worden. "Helaas" blokkeerd een ander overmaats transport van Bau-Trans de parkeerplaats.
Er mag toch een stuk doorgereden worden - tot de Oostenrijkse douanepost.
Hier moet het transport tot 22:00 uur wachten.
Bovenstaande foto's zijn op een donderdag gemaakt. Donderdagavond is het transport door Oostenrijk via Feldkirch (AT) naar de grensovergang bij Hörbranz (AT) gereden. Hier mag vanaf zondagavond 22:00 verder gereden worden. In Duitsland wordt via Autobahn 96, via provinciale weg 12 richting Kempten (DE) naar de Autobahn 7 gereden. Dan rijdt het transport naar het knooppunt A7/A96 bij Memmingen (DE) via de A96 door tot Germering (DE) kort voor München (DE). Hier blijft het transport staan, om vervolgens de volgende avond via de Autobahn A95 en provinciale wegen 2 en 23 op dinsdag in de morgen de losplaats in Grainau (DE) te bereiken. De redenen van deze omweg is vooral het gewicht dat door wenige bruggen gedragen kan worden. Het transport rijdt zo 450 km, terwijl het met de auto ca. 200 km zijn.
Het vierde en laatste transport werd begin juni 2017 gereden. Vroeg op de vrijdag morgen komt het transport in beweging.
Vooral de rotondes in de kleine Zwitserse dorpjes zijn voor de chauffeurs uitdagend.
Koffiepauze aan de snelweg 1.
Ondertussen is het transport Schaan (FL) weer gepasseerd, hier wordt nog een flinke klim richting Nendeln (FL) gemaakt.
Hier wordt een rotonde tegen de richting in genomen.
Om vervolgens weer naar de grensovergang bij Schaanwald (FL) te rijden. Alle transporten werden zo succesvol en naar planning doorgevoerd, de kabels zullen nog voor december 2017 gemonteerd worden, zodat de kabelbaan nog voor de jaarwisseling 2017/18 in bedrijf kan worden genomen. Met dank aan de firma's Fatzer, Feldmann en Wipfli!