Deze fraaie Tadano ATF 130G-5 werd door P&K uit Rijssen (NL) in 2018 in dienst genomen. Het is een 130-tons kraan gemonteerd op een 5-assige onderwagen. Ik kon de kraan tijdens een bezoek aan P&K op de werf fotograferen. Deze kraan verving de FAUN ATF 110G-5.
Ingepakt is de kraan 14,85 meter lang, 2,75 meter breed en 4 meter hoog. Het transportgewicht van de kraan is ongeveer 60 ton.
De onderwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 471 LA, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 390 kW (530 pk) aangedreven. Deze kraan beschikt over de optionele 10x8x10-aandrijving waarbij de assen 1, 2, 4 en 5 aangedreven worden en alle assen stuurbaar zijn.
De stempelbasis van de kraan meet 8,03 x 7,5 meter, of half 8,03 x 5 meter.
Op de onderwagen blijft tijdens het transport over de weg 7,1 ton ballast liggen. De volledige ballast van de kraan weegt 42,4 ton en heeft een draaicirkel van 4,2 meter.
Achterop de kraan is een grote opbergkist gemonteerd en bovenop liggen de vier grote stempelschotten.
Aan de bovenwagen blijft nog eens 2,9 ton ballast gemonteerd.
Getrokken wordt deze 3-assige GS Meppel aanhanger voor een deel van de ballast. In totaal ligt 19 ton ballast op deze aanhanger. De alsnog ontbrekende zijtassen die elk 5,3 ton wegen moeten per vrachtwagen nageleverd worden.
Een zeer fraaie en frisse kraan in de kleuren van P&K! Dit was destijds de grootste kraan bij P&K, tegenwoordig is dat een Tadano ATF 200G-5.