De grootste kraan van Mayer uit Burgberg (DE), de Tadano ATF 400G-6, werd op een fraaie zaterdag ingezet voor een hijsklus op een kaasfabriek. Hier is de kraan net klaar met het opbouwen van de 118 ton ballast.
De stempelbasis meet 8,9 x 8,5 meter.
De ballast weegt 118 ton en heeft een draaicirkel van 5,6 meter. De maximale ballast weegt 138 ton. De ballast bestaat uit drie dunne platen, van 7,5, 9 en 8,5 ton. Daaraan worden twee zijtassen van elk 11 ton gehangen en daarop wordt een brede plaat van 11 ton gemonteerd. Dan worden op de brede plaat twee stapels uit 10-tons blokken gemonteerd, maximaal acht stuks.
De bovenwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 926 LA, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 195 kW (265 pk), aangedreven. De motor drijft in totaal drie hydraulische pompen aan waarmee de kraanfuncties bediend worden.
Er moest een nieuwe tank geplaatst worden, die komt hier op fraaie combinatie van Mayrock de bocht om.
Voor het kantellen van de tank werd de FAUN ATF 60-4 van Mayer gebruikt.
De tank is aan de 400-tonner overgegeven en kan gemonteerd worden. Het gewicht is ongeveer 13 ton.
Hier is de hoofdmast 50,5 meter uitgeschoven. In deze configuratie kan de kraan maximaal 54,2 ton tot 10 meter vlucht en 12,8 ton tot 48 meter vlucht hijsen.
De tank werd tot een meter of 30 vlucht gehesen.
De 60-tonner werd omgezet om te assisteren bij de montage van de tank.
Nadat de tank in rap tempo gemonteerd was kon de kraan alweer afgebroken worden. De Volvo FH 460 neemt een 10-tons ballastblok mee in het bakje.
De 4-assige Volvo FH16 660 met 5-assige semidieplader neemt vijf 10-tons blokken mee.
De 3-assige Volvo FH16 660 met 3-assige dieplader neemt de brede 11-tons plaat, de twee 11-tons zijtassen en het koppelframe mee.
De DAF XF 460 trok dit maal de 3-assige oplegger met 25 ton ballast en de vier stempelschotten. Eerder zagen we deze trailer getrokken worden door een Iveco Stralis 560.
Aan het begin van de middag kon de kraan alweer naar de werf terug rijden.