De firma Mayer uit Burgberg (DE) is gespecialiseerd in kraanverhuur en zwaartransport. Om de eerste ballastgewichten van de grootste kraan; een Tadano ATF 400G-6 wordt deze dikke Iveco Stralis 560 trekker ingezet. De combinatie stond hier, helaas zonder kraan, langs de weg geparkeerd.
Het is een 3 assige trekker met twee aangedreven achterassen. De motor levert 560 pk. Tussen de eerste twee assen zijn de Adbluetank, accu, uitlaatdemper en twee luchtketels gebouwd.
Achter de cabine zijn een opbergkist en een hydrauliekolietank opgebouwd.
De trailer is een zeer compacte 3-assige, omgebouwde kip-oplegger. Hierop worden de hijsgereedschappen, ballast en stempelschotten van de kraan meegenomen. De compacte trailer is waarschijnlijk een goede keuze in het bergachtige Alpenlandschap waarin Mayer veel onderweg is.
De eerste 25 ton ballast, bestaande uit drie platen van 7,5, 9 en 7,5 ton, wordt op de trailer meegenomen. De volledige ballast van de ATF 400G-6 weegt 138 ton. De kraan van Mayer was de wereldwijd eerst uitgeleverde van dit type.
Een erg fraaie combinatie. De trekker wordt doorgaans ook met andere trailers, o.a. diepladers, ingezet.
Een tweede keer kwam ik de fraaie Iveco Stralis 560 van Mayer uit Burgberg (DE) tegen met een overmaatse silo. De combinatie staat hier geparkeerd direkt langs de snelweg A96 bij Aitrach (DE).
Voor de aandrijving zorgt een Iveco Cursor 13 dieselmotor met een inhoud van 12,9 liter die hier 560 pk levert. Inmiddels maakt de Iveco geen deel meer uit van Mayers wagenpark.
Aan deze kant zijn de dieseltank en een opbergkist gebouwd.
Aangekoppeld is een 2 assige Scheuerle dieplader. De lading is een overmaatse silo.
Een fraaie combinatie, hier aan het wachten om 's nachts zijn weg te mogen vervolgen.