De grootste kraan van Mayer uit Burgberg (DE) is deze fraaie Tadano ATF 400G-6, dit was de eerste uitgeleverde kraan van dit type en heeft bouwjaar 2011. Begin 2020 werd deze kraan door een gelijke kraan vervangen.
De onderwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 502 LA, een 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 480 kW (653 pk) aangedreven. De kraan heeft een 12 x 8 x 12 aandrijving, vier assen worden aangedreven en alle assen zijn stuurbaar.
Hoewel de kraan de eerste uitgeleverde was, heeft de kraan bouwnummer 2. De kraan met bouwnummer 1 werd voor tests gebruikt en is later in Roemenie beland.
De kraan heeft ingepakt een lengte van 17,9 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van 4 meter. Het transportgewicht is zo'n 72 ton.
Het ballastframe is hier nog aan de bovenwagen gemonteerd. Dit is de eenvoudige uitvoering, de kraan heeft geen beweegbare jib.
Een paar weken later kon ik de kraan op de werf van Mayer vanaf de andere kant fotograferen.
De 5-delige hoofdmast heeft een basislengte van 15 meter en schuift vier maal tot een totale lengte van 60 meter uit. Later modellen van de ATF 400G-6 konden met een spanbok uitgevoerd worden.
De stempelbasis meet 8,9 x 8,5 meter.
De basisballast, stempelschotten en wat hijsgereedschap worden op een omgebouwde 3-assige kiptrailer meegenomen. De trailer wordt door verschillende trekkers getrokken, zoals hier door de Iveco Stralis 560.
De maximale ballast weegt 138 ton en heeft een draaicirkel van 5,6 meter. 80 ton van de 138 ton, bestaat uit deze 10-tons blokken die als twee torens gestapeld worden.
Mayer beschikte over slechts 12 meter vaste jib, die tijdens het maken van deze foto slechts een maal gebruikt was.
Een zeer fraaie en stoere kraan, die vooral in het zuiden van Duitsland in de Allgäu-regio ingezet wordt.