Deze bijzondere Liebherr LR 1140 van Zwagerman VMT uit Nederhorst den Berg (NL) werd als hulpkraan bij een MV-Stelling op een groot bouwproject in de Eemshaven (NL) ingezet. Het is een 140-tons rupskraan.
Een bijzonder detail is de in-hoogte verstelbare cabine, waarmee de kraanmachinist zich tot 9 meter hoogte bewegen kan voor een beter overzicht over de werkzaamheden. Deze optie is origineel van Liebherr. Tijdens het transport over de weg wordt de mast naar achteren over de bovenwagen geklapt.
De LR 1140 werd redelijk snel tot LR 1160 opgewaardeerd. De LR 1160 heeft centrale ballast, 10,2 ton ballast meer op de bovenwagen en natuurlijk een verbeterde lasttabel. De kraan wordt door een Liebherr D 926 TI dieselmotor aangedreven.
De onderwagen is 8,47 meter lang en 6,8 meter breed. Voor het transport over de weg moeten de rupsen gedemonteerd worden, zij wegen per stuk 18,8 ton.
De kraan heeft 44,9 ton ballast, dat bestaat uit een basisplaat van 14,3 ton en zes blokken van elk 5,1 ton. De draaicirkel van de ballast is 6,45 meter.
Hier is de kraan met een 60,8 meter lange hoofdmast opgebouwd.
Aan de kop is een speciale traverse bevestigd waarmee de kraan een zijdelingse hijsbeweging kan maken, zonder dat daarbij de schijven in de hoofdmastkop beschadigd worden. Er zijn twee haken ingeschoren.
Hier moest de kraan een hijs uitvoeren, er moet een 45 meter lange MV-paal opgehesen worden en op de MV-stelling gelegt worden.
De makelaar van de MV-stelling is onder een hoek van 45 graden gemonteerd. Om de MV-paal op de makelaar te leggen moet deze onder een hoek van 45 graden gehesen worden. Hier voor is het twee haken bedrijf zeer geschikt.
Een interessante inzet en kraan! Tegenwoordig is deze kraan niet meer bij Zwagerman VMT in bedrijf.