Liebherr LR 1160 - Zwagerman VMT

Deze Liebherr LR 1160 van Zwagerman VMT had zich behoorlijk in de put gewerkt.

De kraan stond in een damwandkuip om vanuit daar de nieuwbouw te bestrijken.

Opgebouwd met 25,7 meter hoofdmast en 34,4 meter beweegbare jib.

De kraan staat op een frame en rijdt inprinciepe niet heen en weer.

De kraan werd in de put gehesen door een 500 tonner en is ook in de put opgebouwd. De demontage van de kraan zal een stuk ingewikkelder worden.

Opgebouwd met 50,5 ton bovenwagenballast en 15 ton centrale ballast.

Hier wordt een nieuw winkelcentrum met ondergrondse parkeergarage gebouwd. Daarop komen appartementen.

Voor de bouw van de toren werd een andere LR 1160 van Zwagerman VMT (in de achtergrond) gebruikt, die kraan staat buiten de kuip.

Deze kraan werd gebruikt aangekocht uit Turkije en grondig opgeknapt. De machine ziet er nog puik uit.

Nog maar een foto dan, omdat die machinist zulke lekkere koffie had gezet.


Deel 2

Deze Liebherr LR 1160 van Zwagerman VMT had zich behoorlijk krap in de put gewerkt en werd daarom gedemonteerd.

Als hulpkraan zou deze dag een Liebherr LTM 1160/2 van Saan van dienst zijn.

Het haakblok is uitgeschoren, het hijsdraad kan dan een stuk naar binnen gehaald worden.

De grote uitdaging; de giek kan niet gestreken worden.

De Liebherr LTM 1160/2 wordt vastgemaakt aan de hoofdmast kop van de LR 1160. Het hijsdraad van de LR is vastgemaakt aan de oranje strop die vast zit aan de onderste sprenkel van het verstelwerk.

De tuien naar de hoofdmastkop worden losgemaakt en de sprenkel wordt met korte tuien vastgemaakt aan het broekstuk. De tuien naar de sprenkel van het verstelwerk worden ook losgemaakt; de hijsdraad houd het verstelwerk op spanning.

Nu worden de bovenste twee pennen tussen het broekstuk en hoofdmast weggenomen, het broekstuk wordt langzaam opgetopt en de LTM 1160/2 van Saan laat de giek langzaa, zakken.

De aannemer heeft het dak onderstempeld zodat de giek probleemloos op het dak afgezet kan worden.

Om te voorkomen dat het broekstuk tegen de kraan aangeduwd zou worden, is aan de montage cilinder een tegengewicht van 7,5 ton gehangen. Normaal is dit een centrale ballast plaat.

Hier zien we ook de onderstempeling.

De jib kan inmiddels afgebroken worden, omdat de kraan de bouw zal afmaken van boven hoeft niet alles tot transport afmetingen gedemonteerd te worden.

De LTM 1160/2 is na het hijsen van de hoofdmast klaar, de rest wordt de volgende dag door een andere kraan gedaan. De ballast inmiddels afgezet.

De volgende dag wordt gebruik gemaakt van een Terex AC 500-2 van Sarens, de kraan is opgesteld met 100 ton ballast.

De rupsen worden naar boven gehesen en wegen 17,5 ton per stuk.

Daarna de body, weegt een ton of 40.

De contra ballast van 50,5 ton in een hijs, de 500 tonner is vastgemaakt aan dezelfde bevestigingspunten waar het ballast mee aan de bovenwagen hangt.

Als laatste de centrale ballast, 15 ton totaal. Vervolgens is de LR 1160 boven weer opgebouwd met behulp van de AC 500.

Een zeer interessante maar afwijkende manier van demonteren. Door een goede voorbereiding, helder denken en ervaring werd deze klus rustig en veilig geklaard door de werknemers van Zwagerman VMT. Neem bij bijzondere en afwijkende montages en demontages altijd contact op met de fabrikant, de hierboven getoonde afbeeldingen mogen alleen gebruikt worden ter indicatie, niet als voorbeeld!


Deel 3

Na een bijzondere demontage eerder, werd de Liebherr LR 1160 van Zwagerman VMT weer opgebouwd buiten de bouwkuip.

Opgebouwd met 15 ton centrale ballast en 50,5 ton bovenwagen ballast.

De beweegbare jib werd verlengd van 34,4 meter naar 69,5 meter. In deze positie brengt de kraan nog 2,5 ton naar 85 meter.

Samen met een andere Liebherr LR 1160 van Zwagerman VMT.

De jib is op twee plaatsen afgespannen. De maximale jib lengte is 78,5 meter, er kunnen nog een 6 en 3 meter stuk toegevoegd worden.

Terug naar het Liebherr menu