De zwaarste kraan bij Franz Bracht in dienst was deze Liebherr LG 1750, inmiddels is deze kraan niet meer bij Bracht in dienst. Het is een 750 tons kraan op een 8-assige onderwagen.
De kraan was kort voor mijn bezoek opgericht. De ballast werd vanaf de ballast tray naar de bovenwagen omgeslagen met de Liebherr LTM 1160/2. Bij het transport over de weg neemt de onderwagen de stempels mee, zie Dufour. De bovenwagen wordt op een oplegger meegenomen.
De onderwagen wordt door een Liebherr 8 cilinder dieselmotor met 686 pk aangedreven. Vier assen zijn aangedreven, alle assen zijn stuurbaar.
De stempelbasis meet 12,32 x 12,08 meter tijdens een inzet met derrick giek. Bij een inzet met hoofdmast kan de kraan 16 x 16 meter gestempeld worden.
De derrick giek en tray zijn in dit geval alleen nodig voor het optrekken van de lange hoofdmast. De derrick giek is 31,5 meter lang.
De grote bovenwagencabine is goed bereikbaar door de bordessen rondom de gehele bovenwagen.
Hier op de foto is de kraan met 170 ton ballast opgebouwd, dat kan uiteindelijk tot 245 ton verzwaard worden.
Opgebouwd met 133 meter hoofdmast met windmolensnavel in SL7 DHS uitvoering. De giek kan met nogmaals 14 meter tot 147 meter verlengt worden. De maximale hijslast in deze configuratie bedraagt nog 105 ton op 18 meter vlucht.
De tray wordt naar behoefte met ballast gestapelt en aan de derrick giek gehangen. Bracht gebruikt hiervoor de officiele Liebherr blokken met 12,5 ton en universeel ballast dat per plaat 6,3 ton weegt. Om de lange giek op te richten is ongeveer 200 ton ballast nodig.
Inmiddels is de kraan met 220 ton ballast opgebouwd.
De kraan gereed om de windmolen te bouwen. Het bouwen van een windmolen neemt ongeveer 2 tot 3 dagen in beslag, afhankelijk van het weer.