Eind 2022 nam Bok Seng uit Singapore (SG) deze fraaie Liebherr LTM 1230-5.1 in gebruik. Het is een 230 tons kraan gemonteerd op een 5-assige onderwagen. Deze foto's zijn tijdens de eerste klus van de kraan gemaakt. Het is de vierde LTM 1230-5.1 in Singapore, de eerste werd destijds aan Kim Soon Lee uitgeleverd.
De kraan wordt door een Liebherr 6-cilinder dieselmotor met 544 pk aangedreven. Via een automatische transmissie van ZF met twaalf versnellingen worden drie van de vijf assen aangedreven (10 x 6), optioneel kan de derde as ook aangedreven worden, maar dat is in Singapore niet noodzakelijk. Tijdens het kraanbedrijf worden de hydraulische pompen om de kraanfuncties te bedienen ook door de onderwagenmotor aangedreven.
De kraan vervangt bij Bok Seng een Liebherr LTM 1350-6.1.
De volledige stempelbasis meet 9,35 x 8,1 meter. De kraan is met VarioBase uitgerust, een systeem waarbij de kraan live de hijscapaciteit rekent op basis van de uitgeschoven gieklengte, gemonteerde ballast en uitgeschoven stempelbasis. Er werd een nieuwe set stevige stempelschotten gemaakt die zo'n 2 x 1,5 meter zijn.
De kraan kan met twee verschillende ballastradii ingezet worden, van 4,83 of van 5,73 meter. De radius is tijdens de montage te kiezen door de opnames naar voren of naar achteren te zwenken. Tijdens kraanbedrijf kan de radius niet veranderd worden. Hier was de kraan slechts met de basisballast van 12 ton op 5,73 meter radius in gebruik. De volledige ballast van de kraan weegt 72 ton.
De 8-delige hoofdmast heeft een basislengte van 12,7 meter en schuift zeven maal tot maximaal 75 meter lengte uit. De hoofdmast is hier 24,8 meter uitgeschoven.
De kraan werd op een werf ingezet om zware stukken te hijsen. Hier wordt een adapter voor een heihamer van zo'n 24 ton gehesen.
De adapter wordt op een eigen dieplader van Bok Seng geladen.
De combinatie bestaat uit een MAN TGS 26.400 met een 2-assige dieplader.
Ingepakt is de kraan 15,8 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog. Tijdens het transport over de weg blijft 12 ton ballast op de onderwagen liggen, ook hangt de klapjib nog naast de hoofdmast. Het transportgewicht is ongeveer 80 ton.
De stempelschotten worden op een frame achterop de onderwagen meegenomen, zodoende kan de kraan voor lichte klussen zonder volgwagen op pad.
Wederom een zeer fraaie kraan van Bok Seng! Met dank voor het poseren van de kraan!