Eind oktober 2019 nam Kim Soon Lee uit Singapore (SG) deze fraaie Liebherr LTM 1230-5.1 in gebruik. Het is de eerste kraan van dit type in het land. Na de opbouw en instructie staat de kraan hier op de werf geparkeerd, de kraan mocht de weg nog niet op omdat de kentekenplaten nog niet klaar waren.
Het is een 230-tons kraan op een 5-assige onderwagen.
De kraan wordt door een Liebherr 6-cilinder dieselmotor met 544 pk aangedreven. Via een automatische transmissie van ZF met twaalf versnellingen worden drie van de vijf assen aangedreven (10 x 6), optioneel kan de derde as ook aangedreven worden, maar dat is in Singapore niet noodzakelijk. Tijdens het kraanbedrijf worden de hydraulische pompen om de kraanfuncties te bedienen ook door de onderwagenmotor aangedreven.
In transport is de kraan 16,54 meter lang (incl. tweede lier), 3 meter breed en 4 meter hoog. De onderste ballastplaat van 12 ton kan op de onderwagen blijven; in Singapore geldt een aslast van 16 ton per as.
De volledige stempelbasis meet 9,35 x 8,1 meter.
De volledige ballast weegt 72 ton en kan op twee verschillende radii gebruikt worden door de opnamen te zwenken, deze feature heet VarioBallast en wordt ondertussen op meerdere kraantypen gebruikt. De kleineste radius is 4,83 meter, de grote radius meet 5,73 meter.
Een fraaie aanwinst voor de vloot van Kim Soon Lee, die alleen uit Liebherr telescoopkranen bestaat. De grootste kraan is een Liebherr LTM 1300-6.2. Verder is deze firma ook actief in o.a. het zwaartransport, containertransport, autolaadkranen en opslag van goederen.
De hoofdmast heeft een basislengte van 12,7 meter en schuift zeven maal tot een maximale lengte van 75 meter uit. De hoofdmast kan d.m.v. een klapjib van 20 meter verlengt worden. De klapjib van deze kraan is hydraulisch verstelbaar tussen 0 en 40 graden. Met drie optionele verlengstukken van elk 7 meter bereikt de kraan een rollekophoogte van meer dan 110 meter.
Een fraaie aanwinst voor de firma en het land Singapore!