Deze stoere Liebherr LTM 1500 werd door Asiagroup uit Singapore (SG) ingezet. Het is een 500-tons kraan uit het bouwjaar 2001. Tegenwoordig werkt de kraan in Malasie.
De onderwagen wordt door een Liebherr D 9408 TI-E, een 8-cilinder dieselmotor met 598 pk, aangedreven. De kraan heeft vier aangedreven assen en zes stuurbare assen.
Deze kraan beschikt over een 84-meter lange hoofdmast die d.m.v. een 63-meter lange vaste jib of een 91-meter lange beweegbare jib verlengt kan worden.
De stempelbasis van de kraan meet 10,0 x 9,6 meter.
Ingepakt is de kraan 21,4 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog.
Tijdens het transport over de weg zwenkt de cabine achter de bovenwagen. In bedrijf hangt hier maximaal 165 ton ballast met een draaicirkel van 6,6 meter.
Het is een gebruikte kraan die nieuw aan Kanson uit Hong Kong geleverd werd.
De kraan heeft geen eigen wegregistratie (kenteken) en wordt dus d.m.v. een sleepwagen tussen bestemingen gesleept.
Asiagroup beschikt ook over een nieuwere Liebherr LTM 1500-8.1, recentelijk werd ook een nieuwe Sany SAC7000 in gebruik genomen. De grootste kraan in dienst is een Terex AC 1000.
Een fraaie kraan van Asiagroup! Met dank aan de machinist voor het poseren.
Enkele maanden later kwam ik de kraan in actie tegen op een grote bouwplaats, hier stond ook een Terex CC 2800-1 van Tiong Woon om zware prefab elementen te monteren.
Hier stond de kraan met een 35 meter lange vaste jib opgebouwd. De jib heeft een basislengte van 14 meter en kan in stappen van 7 meter tot maximaal 63 meter verlengt worden.
De hoofdmast is tot een lengte van 68,1 meter uitgeschoven, de maximale lengte is 84 meter.
Hier werden wandelementen uit beton gemonteerd. In deze configuratie heeft de kraan een minimale radius van ongeveer 20 meter.
De kraan stond met 60 ton ballast opgebouwd, op de bovenwagen komt het blauw van de eerste eigenaar Kanson uit Hong Kong in zicht. Een indrukwekkende klus door Asiagroup!