Bok Seng uit Singapore (SG) zette deze fraaie Kobelco SL6000 voor het hijsen van een tunnelboormachine (TBM) in. Het is een 550 tons rupskraan uit het bouwjaar 2008.
De onderwagen is 11,49 meter lang en 9,9 meter breed. De rupsen zijn 11,49 meter lang, 1,5 meter breed en 1,79 meter hoog. Het gewicht per stuk is 40 ton.
De kraan wordt door een Hino E13C-UV, een 12,9 liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 320 kW (439 pk), aangedreven. De dieselmotor drijft in totaal zes hydraulische pompen aan.
Aan de bovenwagen is in totaal 180 ton ballast gemonteerd, de ballast bestaat uit een bodemplaat van 20 ton en totaal zestien blokken van elk 10 ton.
Aan de onderwagen is in totaal 50 ton centrale ballast gemonteerd, 25 ton per kant.
De hijs- en verstellieren zijn in de broekstukken van de superlift en hoofdmast gemonteerd. De kraan is met twee 14-tons hijslieren uitgevoerd. Het broekstuk van de hoofdmast heeft een totaalgewicht van zo'n 29,3 ton.
Hier stond de kraan in HL configuratie opgebouwd, met de 300-tons kop. De lengte van de hoofdmast is minimaal 30 meter en maximaal 84 meter. Op deze klus stond de kraan met een 36 meter lange hoofdmast opgebouwd.
Dit kopstuk is ook nodig indien de kraan met een beweegbare jib ingezet wordt.
De rigging voor de hijs wordt voorbereid. De 300-tons haak is op 24 parten ingeschoren.
De last is een onderdeel van een TBM met een gewicht van zo'n 156 ton. De TBM heeft een diameter van 7,56 meter en zal een tunnel voor een ondergronds afwatersysteem gaan boren. Dit onderdeel wordt gebruikt om de TBM met behulp van de hydraulische cilinders naar voren te drukken.
Als hulpkraan werd een Liebherr LTM 1500-8.1 van Bok Seng ingezet. De kraan stond met 135 ton ballast opgebouwd.
De last wordt aangeslagen, tijd voor actie!
De superlift heeft een lengte van 30 meter. De contraradius is op 11, 13 of 16 meter te zetten.
De last hangt nu in de kranen en wordt gekantelt.
De last is aan de SL6000 overgegeven, totaal hangt nu 173 ton in de kraan, dat is inclusief 17 ton voor de haak en rigging. In Singapore wordt voor dergelijke projecten een veiligheidsfactor van minimaal 1,25 verlangt; de kraan moet dus zo geconfigureerd zijn dat het een totale last van zo'n 217 ton moet kunnen hijsen.
De kraan zwenkt de last boven de schacht en de superliftballast wordt aan de superlift vastgemaakt.
De last wordt dan tot ongeveer 24 meter vlucht afgetopt.
De superlift ballast weegt in totaal 191 ton, maximaal zijn het 250 ton.
De last wordt tot een diepte van ongeveer 50 meter gebracht en met de rest van de TBM gekoppeld. Een zeer fraaie inzet door Bok Seng!