Laden van een stoomlocomotief door Paule en Kran Maurer

Een vroege ochtend in Göppingen (DE). Twee mobiele kranen worden opgebouwd en zullen stoomlocomotief 44 1315 van het spoor op een dieplader hijsen voor verder transport over de weg naar een museum.

Het ingezette materieel zijn de Grove GMK5250L van Paule uit Stuttgart (DE) en een Liebherr LTM 1200-5.1 van Kran Maurer uit Göppingen (DE). Voor beide bedrijven zijn het haar grootste kranen.

De fraaie Grove van Paule is met 50 ton ballast opgebouwd, de Liebherr van Kran Maurer wordt met 52 ton ballast ingezet. De stoomlocomotief staat direct achter de kranen.

De stoomlocomotief 44 1315 heeft bouwjaar 1942 en werd door Krupp in Essen (DE) gebouwd. Tot 1977 was de locomotief in dienst. De locomotief is eigendom van de stad Kornwestheim (DE) en zal bij het Märklin Museum in Göppingen (DE) tijdelijk uitgestald worden.

De stoomlocomotief is ingepikt en de kranen kunnen voorzichtig de last hijsen. De Grove heeft de hoofdmast 23,6 meter uitgeschoven, de Liebherr werkt met een 26,7 meter lange hoofdmast.

Voor het transport over de weg zet Paule een Mercedes-Benz Actros 4163 in. De combinatie wordt achter de kranen gereden.

De ongeveer 15 meter lange stoomlocomotief hangt nu in de hijskranen, het gewicht is ongeveer 100 ton.

Voorzichtig zwenken de kraanmachinisten de indrukwekkende last tussen de kranen door...

... om de last vervolgens boven de combinatie te hangen. De klus kon op een hoop (media) aandacht rekenen.

Het bouwjaar van de Grove is 2016.

De fraaie stoomlocomotief wordt op een 12-assige Goldhofer trailer geladen.

De Liebherr LTM 1200-5.1 van Kran Maurer heeft bouwjaar 2018.

Als de stoomlocomtief geladen is worden beide kranen voorbereid om de tender te gaan hijsen.

Daarvoor moet eerst de stoomlocomotief vanaf de krappe locatie gereden worden. De Mercedes-Benz Actros 4163 duwd de aanhanger met fraaie lading naar de openbare weg.

Vervolgens kunnen de kranen de ca. 30 ton wegende tender op een tweede combinatie van Kran Maurer laden.

Nadat beide ladingen op de vrachtwagens zijn geladen worden de kranen weer ingepakt. Zij worden de volgende dag weer benodigd om de stoomlocomotief en tender in het museum te lossen. Een fraaie klus!

Terug naar het Hijsklussen menu