Voor het transport van een ca. 100 ton zware stoomlocomotief tussen het spoor en een museum in Göppingen (DE) zet Paule uit Stuttgart (DE) een 4-assige Mercedes-Benz Actros 4163 met 12-assige aanhanger in. De locomotief werd door een Liebherr LTM 1200-5.1 van Kran-Maurer en een Grove GMK5250L van Paule geladen.
Na het laden werd de aanhanger vanuit de laadlocatie terug naar de openbare weg geduwd. Hier komt de versterkte bumper met koppeling aan de voorkant van de truck in actie.
Vervolgens werd de combinatie naar een parkeerplaats gereden.
Behendig stuurt de chauffeur de combinatie met kostbare lading over de rotonde.
Langs de Poststraße in Göppingen (DE) werd de combinatie tijdelijk geparkeerd omdat het transport pas in de avond door de stad mag rijden.
De combinatie bestaat uit een geballasteerde Mercedes-Benz Actros 4163 met een 12-assige Goldhofer THP/UT modulaire aanhanger.
De Actros 4163 wordt door een Mercedes-Benz OM 473 LA, een 15,6 liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 460 kW (625 pk), aangedreven. Bij deze truck worden beide achterassen aangedreven, beide voorassen zijn stuurbaar.
Bovenop de achterassen is een ballastbak gemonteerd die voor voldoende druk op de aangedreven assen zorgt. De truck heeft een maximaal totaalgewicht van 41 ton. Achter de voorste as zijn de AdBluetank en een opbergkast gezet.
Achteraan het chassis is een zware aanhangerkoppeling gemonteerd. Deze truck is voor treingewichten tot 250 ton voorbereid.
Achter de cabine is een grote toren met een dieseltank, olietank, luchtketels en een koelers voor de radiateur en hydrauliekolie opgebouwd. Achter de voorste as is de grote Euro 6 uitlaatdemper gezet.
Een zeer fraaie truck in de kleuren van Paule!
Een dergelijke combinatie met lading trekt natuurlijk een hoop bekijks!
De lading is stoomlocomotief 44 1315, in 1942 nieuw aan de Deutsche Bahn uitgeleverd en was daar tot 1977 in dienst. De loc werd door Krupp in Essen (DE) gebouwd en is nu eigendom van de stad Kornwestheim (DE) die de locomotief sind 2018 aan het Mauml;rklin musuem heeft uitgeleent. De locomotief is ongeveer 15 meter lang, 3,1 meter breed en 4,55 meter hoog. Het gewicht zonder tender is ongeveer 100 ton.
Rond 19:00 uur beginnen de voorbereidingen om het transport door de stad te beginnen, dergelijke grote transporten moeten in Duitsland altijd door de politie begeleid worden. Omdat het transport in de locale media aangekondigd was waren vele toeschouwers op de been.
Via de Poststraße buigt het transport naar links in de Theodor-Heuss-Straße af. Daar moet de combinatie een flinke klim maken.
Via de Friedrich-Ebert-Straße komt het transport in de Burgstraße uit. Dit is een lange rechte weg door de stad, hier moet men voorzichtig om de lantaarnpalen en stoplichten heen rijden.
Vervolgens buigt het transport naar links in de Lorcherstraße af.
Dit was de meeste uitdagende bocht in de route. Naarmate men dichter bij de eindbestemming kwam stond ook steeds meer publiek langs de weg om het bijzondere transport aan te schouwen.
De laatste bocht was naar rechts in de Stuttgarterstraße, deze weg komt bij het Märklin museum uit. Helaas begon het al te donker en te druk te worden om van het laatste stuk van het transport knappe foto's te nemen. Een zeer fraai en bijzonder transport door Paule!