Op een vroege ochtend in het Duitse Gelsenkirchen (DE) vinden we deze Gottwald AK 450/83 van Franz Bracht uit Erwitte (DE), het is de kraan met vlootnummer 020 die nog verplaatst en afgebouwd moet worden.
Daarnaast stond de andere AK 450/83 van Bracht, de kraan met vlootnummer 001. Deze kraan staat gereed omgebruikt te gaan worden.
In de nacht daarvoor is de te hijsen last met de ketelbrug van Baumann uit Bonn (DE) aangeleverd. Het is een kabeltrommel met een gewicht van 362 ton.
Nadat de kabeltrommel is afgezet en de ketelbrug gedemonteerd, rijdt de "020" naast de "001" en kan dan afgebouwd gaan worden.
Terwijl de laatste delen van de ketelbrug worden weggehesen, wordt de laatste ballast op de "020" gelegd.
Het aanslaan van de last.
Beide kranen zijn met 30 meter hoofdmast en 153 ton ballast opgebouwd.
De trommel wordt tussen beide kranen door gezwenkt.
Dit was de vierde keer dat beide kranen een tandemhijs deden.
De trommel wordt in een binnenvaartschip geladen en heeft als bestemming Heerema in Vlissingen (NL).
Een detail van de verschillend samengestelde hoofdmasten.
De halve stempelbasis is 10,5 x 10,5 meter.
Direct nadat de trommel geladen is konden de kranen alweer gedemonteerd worden.