Een Grove GMK5220 van Emil Egger uit St. Gallen (CH) op een bouwplaats in Schaan (LI) om prefab betonelementen voor een nieuw gebouw te monteren. Emil Egger heeft (had) twee kranen van dit type lopen. De funderingspalen voor dit gebouw werden door de Banut 650 van Kibag geheid.
Het is een 220-tons kraan op een 5-assige onderwagen. De stempelbasis van de kraan meet 8,55 x 8,1 meter, of half 8,55 x 5,6 meter.
De onderwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 502 LA, een 8-cilinder diesel motor met een vermogen van 420 kW (571 pk) aangedreven. Deze kraan beschikt over de optionele 10x8x10-aandrijving, waarbij de assen 2 tot 5 aangedreven worden en alle assen stuurbaar zijn.
Achterop het chassis is een grote kist gemaakt om stempelhout mee te nemen, niet ongebruikelijk bij kranen in Zwitserland om grotere hoogteverschillen tussen de stempels op te vullen.
Bijzonder is de uitvoering van de ballast, deze is niet standaard van Grove. Tot 41 ton ballast is de draaicirkel 4,9 meter, om de ballast van 77 ton compleet te maken worden bredere ballastblokken gebruikt en wordt de draaicirkel tot 5,3 meter vergroot. Bij de standaard ballast is de draaicirkel altijd 5,3 meter. Hier is de kraan ook met een tweede hijslier in gebruik.
Aan de andere kant stond de kraan op halve stempelbasis opgesteld. De bovenwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 906 LA, een 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 170 kW (231 pk) aangedreven. De motor drijft in totaal drie hydraulische pompen aan, waarmee de kraanfuncties bediend worden. De bovenwagencabine is 20 graden kantelbaar.
Ingepakt heeft deze kraan een lengte van 15,82 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van 4 meter. Het transportgewicht is ongeveer 60 ton.
De 7-delige hoofdmast heeft een basislengte van 13,3 meter en schuift maximaal zes maal tot een volledige lengte van 68 meter uit.
Aan de kop van de hoofdmast is een korte vaste jib gemonteerd zodat een tweede haak (met de tweede lier) ingeschoren kan worden. Met het twee haken bedrijf kunnen lasten zoals kolommen horizontaal aangevoerd worden en met hulp van de kraan in verticale positie gedraait worden.
Een fraaie kraan van Emil Egger!