In de lente van 2012 werd deze Liebherr LR 11350-P van Weldex ingezet om twee grote windmolens te bouwen in de Eemshaven (NL). Het was de allereerste inzet wereldwijd waarbij een LR 11350 werd uitgerust met P-boom.
Het is een opgewaardeerde versie van de LR 11350, onderandere met de dubbele giek en een langere (6 meter) derrickgiek. De superlift radius is 30 meter. Hier ligt 80 ton op de tray, maximaal 600.
De bovenwagen ballast weegt 300 ton en maakt een radius van 11,8 meter.
De kraan staat hier opgesteld met 48 meter derrickgiek en 144 meter hoofdmast. De langste gieklengte is 150 meter.
In deze opstelling wordt door de kraan op 34 meter vlucht 412 ton gehesen. De 'gewone' LR 11350 doet daar slechts 267 ton met dezelfde gieklengte. Een verschil van 54%. Tot ongeveer 40 meter radius is de P-boom rendabel, daarna moet de kraan inleveren aan capaciteit vanwege het grote giekgewicht.
Aan het versterkte broekstuk worden de uitbouwen bevestigd, daarna verdubbeld te giek tot ongeveer 75 meter.
Een enkele rups is 14,5 meter lang, 2 meter breed en 2,5 meter hoog. Gewicht per stuk is 70 ton per stuk. Om het transportgewicht te reduceren kunnen de platen afgenomen worden.
De cabine wordt ook gebruikt bij de scheepskranen.
Aan de onderwagen kunnen twee grote stempels gemonteerd worden die het oprichten van lange gieken vergemakkelijkt. Centraal ballast werd tijdens deze klus niet gebruikt.
De kraan heeft een Cummins dieselmotor met 872 pk.
Beide hijsdraden hebben een reeptrek van 31 ton en zijn 1500 meter lang. De diameter is 38 mm.
Een enorme en bijzondere kraan om te zien! Weldex beschikt over drie stuks LR 11350 waarvan dit de enige is die met P-boom uitgerust kan worden.
De windmolen is een Repower 6M, de gondel weegt ongeveer 350 ton. Daarbij zijn de wieken van ongeveer 24 ton en 61,5 meter lengte voor de kraan geen uitdaging meer.