Liebherr LTM 11200-9.1 - Ter Linden

Deze Liebherr LTM 11200-9.1 van Ter Linden werd ingezet voor de montage van windmolens nabij Staphorst (NL).

Hier staat de kraan al bij de volgende windmolen. De LTM 11200-9.1 wordt bij dit project alleen gebruikt om het laatste gedeelte van de windmolen te monteren; de bovenste (staal) toren, rotorhuis, generator en het wiekenkruis.

Ter Linden kocht in 2010 haar eerste LTM 11200-9.1 aan voor hoofdzakelijk montage van windmolens, Ter Linden was daarvoor al bekend door vooral het transport van de windmolen onderdelen.

Later kwam er nog een 2e LTM 11200-9.1 bij, dat is deze kraan met bouwjaar 2011.

De kranen worden door heel Europa ingezet voor de montage van windmolens. Vooral in Frankrijk zijn beide kranen flink actief geweest de laatste jaren.

Het is de grootste telescoopkraan door Liebherr gebouwd en heeft een hijsvermogen van 1.200 ton.

Opgebouwd met 122 ton ballast, dat kan nog worden aangevuld met 80 ton tot 202 ton. De ballastradius is 9,15 meter.

Als onderwagen motor wordt een Liebherr 8 cilinder diesel motor gebruikt met 680 pk. Het gewicht van de kraan in transport is 108 ton.

De stempelbasis is 13 x 13 meter.

Helaas weinig actie die dag, te veel wind.

Een paar dagen later is de rotor met wieken ook geassembleerd. Het gaat om een Enercon E-82 windmolen met een rotordiameter van 82 meter.

Helaas weer te veel wind, geen actie die dag.

Een dag later. Nu moet het toch echt gaan gebeuren, de kraan is al aan het warm draaien.

De rotor wordt met behulp van de verreiker (voor de kraan) gekantelt.

De complete naaf met rotorbladen weegt ongeveer 60 ton.

De kraan is opgebouwd met 6 meter televerlenging en 42 meter beweegbare jib. De hoofdmast is 49,1 meter uitgeschoven.

De ashoogte van de windmolen is 78 meter.

Op deze foto is goed de afmeting van de enorme YSL afspanning te zien. De radius is zo'n 16 meter gemeten vanaf de giek.

De cabine van de bovenwagen is vastgemaakt aan een kleine beweegbare giek waarmee de kraanmachinist vanaf de grond kan instappen en zich dan naar boven kan verplaatsen.

Na deze windmolen zou de kraan weer naar Frankrijk gaan voor 'n volgend project.


Deel 2

Een Liebherr LTM 11200-9.1 van Ter Linden bij de demontage van een windmolen in de Wieringermeer (NL).

Hier word de nacelle van zo'n 65 ton vanaf de toren gehesen. De molen heeft (had) een ashoogte van 100 meter en werd destijds opgebouwd door Franz Bracht met de Gottwald AK450/83. Tussentijds vonden ook Wiesbauer met de Grove GTK1100 en KVN met de Liebherr LR 1600/1 de bouwplaats.

De kraan werd ingezet met 16 meter televerlenging en 42 meter beweegbare jib.

Opgebouwd met 182 ton ballast. De stempelbasis meet 13 x 13 meter.

Hier wordt de nacelle geladen op de 3 bed 6 van Ter Linden. Het transport gaat naar Duitsland waar onderhoud gepleegt zal worden.

Vervolgens werd de toren ook afgebroken, de delen blijven in oplag liggen.

Als hulpkraan wordt een Liebherr LTM 1130-5.1 van Ter Linden gebruikt.

Na het tweede deel werd de kraan ingeschoven en werd het weekend gevierd.

Terug naar het Liebherr menu