Een Liebherr MK 63 mobiele torenkraan van Schot aan het werk op een bouwplaats in Medemblik (NL).
Het is de kleinste MK kraan op een AT chassis die Liebherr gebouwd heeft, inmiddels is de kraan uit het programma genomen. De onderwagen cabine is gelijk aan die van de MK 88 en MK 140.
De K-stempeling maakt een rechthoek van 7,14 x 6,9 meter of half 6,32 x 5,2 meter. De voorste stempelpoot schuift in en klapt dan naar binnen voor het transport. Dit werd gedaan uit gewichtsredenen. Bij een H-stempeling moet het chassis over een grotere lengte versterkt worden, daardoor zou de kraan te zwaar zijn geworden.
Achteraan het chassis een een hydraulisch verstelbaar hefplatform gemaakt zodat de kraan hijsgereedschap mee kan nemen.
De bovenwagencabine is over de complete lengte van de toren verstelbaar.
De ballast heeft een draairadius van 3,3 meter
De kraan stond hier opgebouwd met 25 meter haakhoogte en 36 meter horizontale giek.
De giek met een lengte van 36 meter kan zowel horizontaal, onder 15, 30 en 45 getopt worden. De puntlast is altijd 1.800 kg. De maximale last is 8.000 kg en kan alleen bij horizontale giek tot 9 meter vlucht gehesen worden. Onder 45 graden kan een maximale haakhoogte van 47,9 meter bij 25,8 meter vlucht bereikt worden.
Het verstellen van de giek kan t.a.t. uitgevoerd worden, bij de montage van de kraan hoeft hier geen rekening gehouden te worden.
Het uit- en invouwen van de giek kan ook bij uitgeschoven toren uitgevoerd worden. Hierdoor kan over stoorkanten van maximaal 11 meter hoogte opgebouwd worden.
Ingepakt heeft de kraan een lengte van 13,72 meter, een breedte van 2,75 meter en een hoogte van 4 meter. Het transportgewicht ligt bij 36 ton.
Een fraaie kraan. Met dank aan de machinist voor het poseren voor de foto.