Liebherr LTM 11200-9.1 - Mammoet

De Liebherr LTM 11200-9.1 van Mammoet ingezet bij de demontage van een windmolen op de Maasvlakte.

Hier is de kraan opgebouwd in T7YVEF opstelling, met lange afgespannen giek en de korste vaste jib onder hoek.

Als de windmolen wieken zijn vastgebonden wordt de kraan ingeschoven om te gaan werken met een andere gieklengte. Links een Liebherr LTM 1120/1 van opdrachtgever BKV.

De giek is hier 76,7 meter uitgeschoven, 9,1 meter televerlenging en 6,5 meter jib onder 30 graden.

De wieken van de GE windmolen worden vastgemaakt aan het hijsframe. De afspanning is vast gemaakt aan de televerlenging.

De windmolen wordt gedemonteerd omdat hij plaats moet maken voor de ingang van de tweede Maasvlakte.

Kantelen van de ster, weegt ongeveer 50 ton.

Een beeld op de 9-assige onderwagen. Bij transport over de weg wordt de giek afgenomen en vervoerd per vrachtwagen.

Toepasselijk heeft deze kraan parknummer 1200, overeenkomend met het hijsvermogen. Dit was de eerst uitgeleverde LTM 11200-9.1 wereldwijd in september 2009.

De kraan is opgebouwd met alle ballast, 202 ton. Met een ballastradius van 9,15 meter.

De stempelafmetingen zijn 13 x 13 meter.

De bovenwagen cabine is bevestigd aan een klein giekje en in hoogte verstelbaar. De machinist kan zichzelf afzetten op de grond. De cabine is gemaakt uit een composiet materiaal om gewicht te besparen.

Een indrukwekkende kraan.


Deel 2

De Liebherr LTM 11200-9.1 van Mammoet ingezet bij het leggen van balken voor een nieuwe fly-over samen met een Terex AC 700, eveneens van Mammoet.

Opgebouwd met YSL afspanning en 36 meter beweegbare jib.

Eerder werden op dit project al balken gehesen met andere kranen.

Opgebouwd met 182 ton ballast, nog uit te breiden naar 202 ton.

De stempelbasis meet 13 x 13 meter.

Als onderwagenmotor wordt een 8 cilinder Liebherr motor gebruikt met 680 pk. De kraan heeft voertuignummer 1200 bij Mammoet.

Bij gebruik van de beweegbare jib wordt de YSL afspanning 90 graden uitgevouwen. De afspanning is dan 23 meter breed.

De balken wogen rond de 180 ton.

Het is niet mogelijk de beweegbare jib te voeren op een ingeschoven hoofdmast.

Terug naar het Liebherr menu