Transport van een stoomtrein door Yew Choon

De Singapore Tourism Board organiseerd een tijdelijke voorstelling met als thema "Once upon a time on the Orient Express", naar de bekende "Orient Express" treinverbinding die vroeger voornamelijk tussen Parijs (FR) en Konstantinopel (TR) (tegenwoordig Istanbul) reed. Als onderdeel van de voorstelling werden een stoomlocomotief (incl. tender) en twee rijtuigen vanuit Frankrijk naar Singapore gebracht. In Singapore werd het landtransport en de montage van de trein door Yew Choon uit Singapore uitgevoerd. Op 1 december 2020 wordt de gehele trein in een convoi vanuit de haven naar het bekende park "Gardens by the Bay" gereden.

De eerste combinatie brengt de goed verpakte locomotief met een gewicht van 53,5 ton. De combinatie wordt op een parkeerplaats geparkeerd.

De loc is op een 6-assige Goldhofer moduletrailer geladen, getrokken door een MAN TGX 41.680 waarvan Yew Choon twee stuks inzet.

Er worden ook twee rijtuigen uitgestald die later tot restaurant (met Michellin Star kok!) getransformeerd worden. Het eerste rijtuig wordt op een 3+6 Goldhofer moduletrailer gereden, getrokken door een Scania R 620, waarvan Yew Choon er ook twee inzet. De wagon heeft een gewicht van 40,5 ton en is 20,8 meter lang.

De tweede Scania R 620 rijdt de tender op een 6-assige Goldhofer moduletrailer. De tender is een wagen die direct achter de locomotief gekoppeld wordt en extra water en kolen meeneemt. De tender weegt 25 ton.

De tweede MAN TGX 41.680 reedt de zwaarste wagon met een gewicht van 53 ton op een 6 + 6 Goldhofer moduletrailer. Hier passeert de combinatie het bekende "Marina Bay Sands" hotel als het achteruit via een krappe voetweg naar de eindbestemming rijdt.

Op de bestemming aangekomen, er moet in het donker naar achter gereden worden.

Yew Choon zet hier moduletrailers in waar een rails op gemonteerd is. Yew Choon rijdt vaker met railvoertuigen (vooral metrostellen) en is zeer ervaren in het laden, rijden en lossen van railvoertuigen.

Beide combinaties met rijtuigen worden in een graslandje geparkeerd om de volgende dag met twee 180-tons hijskranen gelost te gaan worden. De locomotief en tender zijn tijdelijk op een parkeerplaats gezet en zullen anders gelost gaan worden.

Het lossen van de rijtuigen kon helaas niet bijgewoond worden, maar het lossen van de locomotief en tender gelukkig wel. 's Ochtends staan beide combinaties fraai in de zon voor het hotel te wachten.

In de achtergrond de "Singapore Flyer" een van de grootste reuzeraden in de wereld met een totale hoogte van 165 meter.

Vanuit deze hoek zien we enkele bomen uit de "Supertree Grove", meerdere boomschulpturen waarvan de hoogste meer dan 50 meter hoog zijn.

De rijtuigen zijn ongeveer 150 jaar oud en zijn in een tent gereden om schade (door vochtigheid) te voorkomen. De rijtuigen hebben oorspronkelijk voor de Orient Express gereden, maar de locotief en tender niet. De locomotief en tender zullen voor de tent op een stukje rails gezet worden. De Orient Express heeft ook meerdere filmrollen, zo komt deze treinverbinding ook voor in de James Bond film "From Russia with Love" en de recente film "Murder on the Orient Express".

Voor het lossen vanaf de trailer op het stukje rails wordt geen kraan gebruikt. Yew Choon bouwt hier met haar MAN TGS 35.400 bakwagen met Fassi F1100XP laadkraan een 3-delige ramp voor het rails op.

Als de ramp klaar is wordt eerst de tender naar voren gebracht om gelost te worden.

De trailer moet exact in lijn met de ramp gebracht worden.

De trailer wordt hydraulisch in dezelfde helling als de ramp gebracht. Een 7-tons lier die op de ballastbak van de Scania gemonteerd is, wordt aan de tender vast gemaakt en op spanning gebracht. De kettingen om de tender te zekeren kunnen dan losgemaakt worden.

Langzaam wordt afgelierd, de tender rolt langzaam naar beneden de ramp op.

Dat gaat redelijk eenvoudig en snel!

Dan kan ook de locomotief naar voren gereden worden, de locomotief 130 B 348 is 10,15 meter lang, 2,89 meter breed en 4,2 meter hoog. De loc weegt 53,5 ton en het bouwjaar is 1862!

De trailer is snel voor de de ramp gereden en in de juiste helling gebracht.

Omdat de MAN geen lier heeft wordt de Scania er weer voorgezet.

Ook de locomotief is snel door de vakmensen van Yew Choon op de rails gezet.

In ongeveer 5 uur tijd zijn de tender en locomotief op hun plaats gezet en kon de transportfolie verwijderd worden. Een zeer mooie klus door Yew Choon uitgevoerd! De voorstelling over de Orient Express ging ondertussen al op 12 december 2020 open en zal ca. 6 maanden duren.

Terug naar het Transporten menu