Fried-Sped uit Ummendorf (DE) is de huistransporteur voor verschillende Liebherr fabrieken. De zwaarste combinatie die zij hadden bestond uit deze strakke Mercedes-Benz Actros 4160, die vaak met een 8-assige Faymonville dieplader onderweg was. In september 2016 is de combinatie verkocht.
De truck wordt door een Mercedes-Benz OM 502 LA, een 15,9 liter V8 dieselmotor met 600 pk, aangedreven. Achter de voorste as is aan deze kant de AdBluetank gezet.
De truck zelf is neutraal geel gespoten en voert geen firma of adres.
Achter de voorste as werd aan deze kant de uitlaatdemper gezet. De uitlaat gaat verticaal omhoog en steekt net boven de zijfenders uit.
Direct achter de cabine zijn de grote dieseltank, een hydrauliekolietank, luchtketels, de accu en een grote koeler voor de WSK 400 koppelomvormer gemonteerd.
De lading is deze nieuwe Liebherr LH 60 M Industry met een gewicht van ongeveer 58,4 ton.
De Liebherr is ongeveer 14,4 meter lang, 3,5 meter breed en 4,2 meter hoog.
Getrokken wordt een Faymonville Variomax dieplader in 3 bed 5 configuratie.
Meestal werd het smalbed gebruikt, de wielen (of de rupsen) van de bouwmachines hangen dan vrij naast het bed. Zo kan de lading zo laag mogelijk geladen worden.
De 3 assige dolly kan ook weggebouwd worden zodat een 5 assige dieplader ontstaat.
Bij de Liebherr fabriek in Kirchdorf a/d Iller worden overslagmachines en de mobiele graafmachines geproduceerd. Op deze locatie werd de firma Liebherr in 1949 opgericht.
Helaas heeft Fried-Sped zich uit het speciaaltransport teruggetrokken en heeft deze imposante combinatie inmiddels verkocht.
Kort voor de combinatie verkocht werd kon ik hem nog een keer op de parkeerplaats bij Liebherr in Kirchdorf (DE) fotograferen.
Voor deze lading was de 3 assige interdolly niet noodzakelijk.
De lading is deze fraaie Liebherr LH 40 C voor Frankrijk, de breedte is 4,6 meter gewicht ligt bij de 40 ton.