Deze fraaie Mercedes-Benz Actros 4165 van Daher Projects GmbH uit Leese (DE) werd in Oberottmarshausen (DE) ingezet om een zware generator naar een electriciteits centrale te rijden. De generator werd grotendeels per rails getransporteerd en moest slechts 1,2 km over de weg gereden worden.
Hier is de generator al op de 14-assige modulaire trailer geladen en moest het transport wachten tot de Deutsche Bahn vrijgave geeft om het spoor te kruisen.
Daher nam de Heavy Cargo + Service tak van de Deutsche Bahn in 2007 over en is gespecialiseerd in het uitvoeren van zware transporten voor de energie sector. In 2020 nam Kübler uit Michelfeld-Erlin (DE) het wagenpark, personeel en activiteiten van Daher Projects over. Ondertussen zijn de eerste voertuigen al groen gekleurd.
De truck is deze fraaie Mercedes-Benz Actros 4165 en wordt door de sterkste motorisering van Mercedes-Benz aangedreven, de OM 502 LA, een 15,9-liter V8-dieselmotor met een vermogen van 480 kW (653 pk), aangedreven. De truck werd door Titan uit Sulzbach (DE) voor het zware werk aangepast. De basis was een 6x6-truck waar een niet-aangedreven voorloop-as aan werd toegevoegd zodat het een 8x6-truck werd. Verder werd een VIAB turbokoppeling ingebouwd, de toren achter de cabine opgebouwd en werden het chassis en bumper versterkt.
Daher voert ook transporten uit die door sommige milieu organisaties niet op prijs gesteld worden. Om demonstranten te beschermen zijn meerdere onderdelen (zoals de koppeling aan de voorbumper) en de opening achter de voorste as afgedekt. Ook kunnen tralies voor de ruiten gemonteerd worden om de chauffeurs te beschermen.
Boven de laatste drie assen is een ballastbak gemonteerd die het totaalgewicht van de truck op ca. 41 ton brengt.
Achter de cabine zijn de grote dieseltank, luchtketels en koeler voor de VIAB turbokoppeling gemonteerd. Achter de voorste as is de AdBluetank gezet.
Getrokken wordt een 14-assige Scheuerle moduletrailer, samengesteld uit een een 6-assige module en twee 4-assige modules.
De lading is een generator met een gewicht van 268,2 ton, is 11,23 meter lang, 4,13 meter breed en 4,1 meter hoog.
Aan beide kanten van de generator zijn de draagbalken van elk 33 ton nog gemonteerd, hierin was de generator tijdens het transport via de rails geladen en ze worden later nog gebruikt om de generator te lossen en te monteren. Het treingewicht van dit transport is ongeveer 441 ton!
Na de lunchpauze begint het zware transport te rollen... drie spinnende assen en een torderend chassis; de Actros 4165 moet er stevig aan trekken!
Het transport moet aan het einde van de Bahnhofstraße kort wachten tot de Deutsche Bahn het passeren van de spoorweg vrijgeeft.
Nu mag het transport rechts naar de Hauptstraße afbuigen. Deze straat is nu tijdelijk door de politie afgezet.
Hier passeerd het transport de spoorwegovergang.
En direct nadat de spoorwegovergang gepasseerd is buigt het transport weer rechts af naar de Wehringer Straße.
Het transport rolt met ca. 4 tot 5 km/h langzaam verder. Aan het einde van deze lange rechte weg is de electriciteits centrale al.
De afstand van 1,2 km wordt in ca. 30 minuten afgelegd.
De derde bocht naar rechts bracht het transport voor de poorten van de centrale. Een zeer fraai transport uitgevoerd door Daher!