Voor het transporteren van scheepsdieselmotoren tussen Augsburg (DE) en Heilbornn (DE) zet Voss International uit Dortmund (DE) dit interessante gepan in. De combinatie bestaat uit een MAN TGX 41.680 trekker met een 150 tons ketelbrug op tweemaal 10 aslijnen. De combinatie stond hier geladen in de haven van Heilbronn (DE).
De MAN TGX 41.680 wordt door een 680 pk sterke 16,2 liter MAN D2863 dieselmotor aangedreven.
De achterste twee assen worden aangedreven. Tussen de voorste assen in zijn de accu, Adbluetank en een opbergvak gemaakt.
Achter de cabine is de grote toren opgebouwd, met onderin een 900 liter dieseltank, daarboven een grote hydrauliekolietank, geheel boven de grote koeler en rechts de luchtketels.
Als duw- en remwagen was een tweede MAN TGX 41.680 aangekoppeld, ingezet met een ballastbak. Deze trekker is een demo machine van MAN.
De enorme trailer bestaat uit twee platformwagens met elk 10 assen van Goldhofer.
Tussen de platformwagens is de grote 150 tons Goldhofer ketelbrug opgebouwd. De redenen om het transport op deze wijze uittevoeren is, dat de ketelbrug in hoogte verstelbaar is. Zo kunnen krappere bochten gemaakt worden als met een 'normale' 20 assige platformwagen. Het traject dat dit transport moet rijden bevat een paar uitdagende bochten.
Op de platformwagen wordt een plateu gelegd zodat de druk over alle assen verdeeld wordt. De ketelbrug is ook in breedte verstelbaar.
De scheepsdieselmotor is op de draagarmen van de ketelbrug geladen. Het is bij transformatoren soms mogelijk om de draagarmen direct met de lading te verbinden, zodat de lading onderdeel wordt van de trailer.
De trekkende TGX is met een zware registerkoppeling uitgevoerd, zodat de trekker ook ingezet kan worden om het transport te duwen.
Een zeer fraai zwaartransport!