Een bijzondere 5-assige versie van de MAN TGX 41.680, die op klantenwens voor de firma Kahl Schwerlast uit Duisburg (DE).
Het is een 5-assige trekker die door MAN zelf (of door een partner) is omgebouwd. De laatste 9-tons as werd toegevoegd. De assen 1, 2 en 5 zijn stuurbaar, assen 3 en 4 zijn aangedreven.
Doel van de vijfde as is het verkrijgen van een hogere toelaatbare schotellast, die werd tot 30,3 ton verhoogd (t.o.v. 26,8 voor de 4-asser). Het eigengewicht van de 5-asser is 16 ton.
De trekker heeft een lengte van zo'n 9,3 meter. Achter de cabine is de standaard TGX toren gebouwd met een grote brandstoftank, hydrauliektank, luchtketels en een grote koeler.
De overmaatse buis al lading laat meteen het voordeel van de 5-asser zien, de lading kan direct op de schotel afgesteund worden. Achter leunt de buis op een 4-assige dolly van Faymonville.
Bij een 3 of 4-assige trekker zou een korte trailer noodzakelijk zijn waarop de buis wordt geladen, wat de totale lengte van het transport doet toenemen.
Aan de achterkant van het chassis zijn twee grote registerkoppelingen gemonteerd waaraan de naloper op de lege rit wordt vastgemaakt. De trekker kan ook als geballasteerde trek- of remwagen ingezet worden. Er wordt dan een ballastbak op het chassis gezet waarmee het totaal gewicht van de trekker op 44 ton komt. Transporten met een totaal gewicht tot 500 ton zijn daarmee toelaatbaar.
Een interessante trekker die ik op de grensovergang bij Venlo (NL) kon fotograferen!