De Koninklijke Landmacht heeft voor het transport van haar eigen materieel diepladers in dienst. Het gaat om totaal om 112 trekkende voertuigen die sinds 2005 geproduceerd worden. Er zijn twee verschillende trekkers, een 400 en een 650 kN varriant. In deze reportage kijken we naar een 400 kN versie. Deze foto's zijn met toestemming van defensie gemaakt.
De trekker heeft als basis de standaard DAF 95XF in verband met reserve onderdelen. Motorisch is de trekker afwijkend, de trekker heeft een DAF XM375 dieselmotor met 480 pk (650 kN versie heeft 530 pk) gecombineerd met een TC-Tronic transmissie.
De trekkers hebben een 6x6 aandrijving en zijn inzetbaar in ruigterrein. Daartoe is het tandemstel uitgevoerd met bladveren. De cabine is gepansert en bied bescherming tegen handwapens, granaat -en mijnscherven.
Opvallend is de grote wielbasis als gevolg van de andere transmissie. De trekker is 7,94 meter lang, 2,5 meter breed en 3,87 meter hoog. De bedden werden uit de slaapcabine weggenomen en vervangen door 2 extra zitplaatsen. De bemanning van een Tropco bestaat uit 4 personen.
Achter de cabine zijn twee zware 24,5 tons lieren geplaatst om gestrandde voertuigen te bergen.
De 400 kN versies worden ingezet met een 4 assige Brosbuis semidieplader. Het laadvermogen is 40 ton.
Achter de cabine is een reserve wiel geplaatst.
Twee van de 4 assen zijn gelift. De lengte van de combinatie is zo'n 20 meter.
De 650 kN trekkers hebben 530 pk en worden ingezet in combinatie met een 7 assige Broshuis semi dieplader. Het laadvermogen van deze combinatie is 65 ton. Het zijn bijzonder fraaie combinaties!