Terex CC 2200 - Wagenborg Nedlift

De Terex CC 2200 van Wagenborg Nedlift werd ingezet bij de bouw van een kleine energiecentrale in Emlichheim (DE).

Het is een 350 tons kraan die ook uitgerust kan worden in superlift.

Eerst moest een vrachtwagen gelost worden, het is een onderdeel voor de centrale van ongeveer 38 ton.

De kraan is 8,45 meter breed en de rupsen zijn 10,25 meter lang.

Aan de rupsbalken kunnen grote stempels vastgemaakt worden om meer stabiliteit de krijgen bij het oprichten van lange hoofdmasten zonder superlift.

Opgebouwd met 140 ton bovenwagenballast.

En per kant 20 ton centrale ballast, 40 ton in totaal.

Opgebouwd met 36 meter hoofdmast en 30 meter beweegbare jib. De maximale combinatie is 72 + 72 meter of 84 + 84 in superlift.

De giekversteldraad van de hoofdmast.

En twee hijslieren waarvan er een in gebruik was.

Een detail van het jib verstelwerk.

De ballastradius is 7,1 meter.

Met dank aan de machinist voor de goede koffie.


Deel 2

De Terex CC 2200 van Wagenborg Nedlift werd ingezet bij het hijsen van torendelen voor offshore windmolens op een fabrieksterrein in Bremen (DE).

Het is een 350 tons rupskraan die hier in superlift wordt ingezet. De kraan staat op een plateau dat speciaal voor deze inzet werd aangelegd.

De eerste last wordt met behulp van een dubbel gekoppelde SPMT van Kronschnabel Franke naar de kraan toegereden. Het is een basistorenstuk van een windmolentoren dat op de monopile gezet wordt en weegt ongeveer 170 ton.

Het stuk wordt in een schip geladen om vervolgens via de waterweg naar Bremerhaven (DE) vervoerd te worden, daar wordt het stuk weer uitgeladen.

De CC 2200 staat met 54 meter hoofdmast en 30 meter superlift. Hier is de superlift ballast al vastgemaakt.

De superliftradius is verstelbaar van 9 tot 15 meter. Hier wordt ongeveer 70 ton superliftballast gebruikt, maximaal is dat 200 ton.

Hier is het volgende stuk al. Vers uit de spuiterij.

Dit stuk moet met behulp van een Liebherr LTM 1200-5.1 van Kronschnabel Franke gekantelt worden en weegt zo'n 150 ton.

In de achtergrond wordt een Krøll K 5000S torenkraan opgebouwd, een torenkraan met een maximaal hijsvermogen van 250 ton tot 19,6 meter vlucht en 55 ton bij 60 meter vlucht. Deze torenkraan zal de activiteiten van de Terex overnemen.

De Terex is opgebouwd met 140 ton ballast en 40 ton centrale ballast.

Nadat de toren op een transportframe gezet is, wordt het weer op de SPMT's geladen om vervolgens naar de afbouwlocatie gereden te worden.

Het indrukwekkende 7-schijfs hijsblok was op 13 draden ingeschoren.

Terug naar het Terex menu