In september 2012 kon ik deze Terex AC 1000 fotograferen langs de Duitse Autobahn. Het is een 1000 tons telescoop kraan.
Deze machine werd voor het eerst publiekelijk tentoongesteld op de Bauma 2010. Na een lange stille periode begonnen in de zomer van 2012 de eerste 'veldtesten' en uitleveringen. Deze kraan heeft bouwnummer 5 en was onderweg om verscheept te worden naar Shanghai (CN).
De kraan heeft nog de oudere cabine vorm.
De kraan heeft een Mercedes motor met 653 pk. Van de 9 worden er 4 assen aangedreven. De hoofdmast steekt niet meer voor de cabine uit.
In transport opstelling is deze kraan 20,4 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog. Het gewicht is beperkt tot 108 ton door de stempels te verwijderen.
De bovenwagen is bijzonder compact gehouden, er zit geen bovenwagen motor in. Daarvoor wordt de onderwagen motor gebruikt. In de bovenwagen is een kleine (montage)lier geplaatst waarmee de kraan z'n eigen stempels kan aanhijsen en zelf z'n ballast frame waar drie zwaardere lieren zijn ingebouwd kan assembleren.
Onder de draaikrans zit slechts 1 as.
De stempel afmetingen zijn 13,5 x 13,5 meter. Tijdens de zelfmontage van de stempels moeten ook kleine montage stempels gebruikt worden.
De topcilinder zijn naast de giek geplaatst.
De kraan neemt zelf 50 meter basisgiek mee. Hiermee kan ook gewoon (zwaar) gehesen worden. Als het pakket nekschijven wordt uitgenomen kunnen er nog eens 4 telescoopsecties bij worden geschoven waarmee de giek 100 meter lang wordt.
De bovenwagen verlenging met 3 lieren en ballaststoelen weegt 48 ton. Dat kan worden verwaard naar 228 ton.
Een geweldige kraan om te zien!