Steil Kranarbeiten uit Trier (DE) beschikt over deze fraaie Terex TC 2800-1 die tijdens een weekend bij de grensovergang bij Venlo (NL) geparkeerd stond. De kraan had hiervoor een windmolen in Nederland gemonteerd.
Het is een 600 tons opbouwkraan op een 8 assige onderwagen. Bij het transport over de weg is de kraan 17,95 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog. Het transportgewicht ligt bij de 92 ton.
De onderwagen wordt door een DaimlerChrysler OM 502 LA, een 8 cilinder dieselmotor met 646 pk, aangedreven. De helft van de assen wordt aangedreven, alle assen zijn stuurbaar uitgevoerd. De bovenwagen wordt eveneens door een DaimlerChrysler OM 502 LA aangedreven, maar dan met 530 pk.
Tussen de eerste 5 en de laatste 3 assen is de zgn. pot gemonteerd. Dit is het centrale deel van de onderwagen waar onder de stempels aan vast gemaakt worden en waar boven de kraan draait. De stempels maken kruisvormig een vierkant van 14 of 10 (halve basis) meter. De stempels wegen elk 12,5 ton en worden per vrachtwagen getransporteerd.
Bij het transport over de weg wordt de bovenwagencabine voor de bovenwagen gezwenkt.
In combinatie met de superlift giek heeft de hoofdmast een maximale lengte van 138 meter waarop nog een 12 meter lange vaste jib gemonteerd kan worden.
In de bovenwagen bevinden zich in totaal 3 grote lieren waarvan twee 15,8 tons hijslieren en een verstellier voor de hoofdmast of superliftmast.
Aan de bovenwagen wordt bij 14 x 14 m stempeling maximaal 160 ton ballast gemonteerd, bestaande uit een 20 tons basisplaat met daarop 14 blokken van elk 10 ton. Indien met halve stempelbasis gewerkt wordt is de ballast maximaal 200 ton. Aan de superlift wordt maximaal 300 ton ballast bevesigt.
Een bijzondere kraan!