Terex AC 250-1 - Sarens

De Terex AC 250-1 van Sarens op de afgesloten N242 ter hoogte van Heerhugowaard (NL). De kraan zal ingezet worden bij de nieuwbouw van een fietsviaduct.

Als ballastwagen wordt een Mercedes-Benz Actros 3341 met 6 assige hoogbed meegestuurd.

Er zullen drie liggers gehesen gaan worden. De liggers zijn gemaakt bij Haitsma Beton en worden vervoerd door Combex.

De liggers hebben een lengte van 27 meter.

De kraan is opgebouwd met 74,5 ton ballast. De giek is 38,5 meter uitgeschoven.

De stempelbasis van de kraan meet 8,7 x 8,5 meter.

De ballast kan nog verzwaard worden naar 96,6 ton door twee extra zijtassen van 11 ton toe te voegen.

Inmiddels is Combex met de tweede ligger gearriveerd.

Combex zette voor het transport drie fraaie Scania trekker in, twee R500 en een R620. Alle met een 3 assige uitschuifbare trailer van Broshuis.

De grootste overspanning bestaat uit 3 balken met 27 meter lengte.

Aansluitend moeten nog zes balken van 9 meter gelegd worden tussen het landhoofd en het kunstwerk.

Een fraaie inzet voor de Terex AC 250-1 van Sarens! Met dank aan aannemer K. Dekker uit Warmenhuizen!


Deel 2

De Terex AC 250-1 van Sarens werd samen met de Liebherr LTM 1250-6.1 ingezet om windmolen onderdelen te lossen in Harlingen (NL).

De kraan is hier opgebouwd met alle ballast van 96,6 ton, dat maakt een radius van 5,6 meter.

Bij deze kraan heeft men de mogelijkheid drie verschillende stempelbreedtes te kiezen; volledig: 8,7 x 8,5, drie kwart: 8,7 x 7 en half: 8,7 x 5,5 meter.

In tandemhijs wordt een rotorblad van de fraaie Volvo van Vlastuin gehesen, gewicht 3,8 ton en lengte 32 meter.

De giek van de kraan is maximaal 80 meter lang en is hier 43,3 meter uitgeschoven.

Van dit type kraan zijn er in Nederland niet veel werkzaam geweest.

Terug naar het Terex menu