Deze Tadano HK 40 van P&K uit Rijssen (NL) is op een MAN TGS 41.440 onderwagen met 8x4-aandrijving gemonteerd, ik kon de kraan tijdens een bezoek aan P&K op de foto zetten.
Het is een 40-tons kraan uit het bouwjaar 2009 maar werd bij P&K in 2015 in dienst genomen. De MAN wordt door een MAN D2066, een 10,5-liter 6-cilinder lijnmotor met een vermogen van 324 kW (435 pk) aangedreven.
De K-vermige stempelbasis van de kraan meet 6,6 x 6,3 meter, of half 6,5 x 4,9 meter.
Tijdens het transport over de weg is de kraan 11,025 meter lang, 2,55 meter breed en 3,85 meter hoog. De kraan heeft een transportgewicht van 37,6 ton.
Aan de zijkant en achterkant zijn meerdere opbergkasten gemonteerd zodat de machinist een hoop hijsgereedschap op de kraan meenemen kan. Voor de derde as zijn de accu en wat drukluchttanks gezet.
De totale ballast van de kraan weegt 8,5 ton en heeft een draaicirkel van 3,46 meter. 2,1 ton daarvan is vast aan de bovenwagen gemonteerd.
De 4-delige hoofdmast heeft een basislengte van 10,5 meter en schuift drie maal tot een maximale lengte van 35,2 meter uit. Een klapjib van 9 meter wordt op de kraan meegenomen en kan onder een hoek van 0, 20 en 40 graden aan de hoofdmast gemonteerd worden. De hijslier is links op de basissectie van de hoofdmast gemonteerd, achter de jib.
De overige 6,4 ton ballast wordt tijdens het transport over de weg op de onderwagen afgezet.
Aan deze kant is de uitlaatdemper achter de voorste as en de dieseltank achter de tweede as gezet.
Een fraaie kraan van P&K!