Koeman Berkhout uit Berkhout (NL) nam in 2017 deze fraaie Tadano HK 70 in gebruik. De kraan stond hier op een nieuwbouw in Hoorn (NL) om bij de bouw van huizen te helpen.
De kraan is op een Volvo FMX 420 onderwagen met 8x4-aandrijving gemonteerd. De onderwagen wordt door een Volvo D13K, een 13-liter 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 308 kW (420 pk), aangedreven. De kraan heeft een totaalgewicht van 44 ton.
Achter de voorste as is de Euro 6 uitlaatdemper gemonteerd.
Achterop het chassis is een grote kist voor hijsgereedschap gemonteerd, tijdens het transport over de weg worden bovenop de vier grote stempelschotten meegenomen. De Volvo heeft twee aanhangerkoppelingen.
Hier staat de kraan met 10,1 ton ballast opgegebouwd, dat mag de kraan nog zelf binnen de geldige aslasten meenemen. De maximale ballast weegt 15,2 ton en heeft een draaicirkel van 3,45 meter. De kraan is met een 4,4-tons hijslier met 16 mm hijsdraad uitgerust.
De K-vormige stempeling meet 7,1 x 6,85 meter, of half 6,8 x 4,58 meter. Tijdens het transport over de weg worden de voorste stempelpoten ingeschoven en naar achteren gezwenkt. Aan de zijkant zijn ook nog meerdere opbergkasten gemaakt, de grote dieseltank is tussen de tweede en derde as gezet.
De 5-delige hoofdmast heeft een basislengte van 10,4 meter en schuift vier maal tot een maximale lengte van 41 meter uit. Hier is de hoofdmast tot 31,9 meter uitgeschoven, in deze configuratie kan de kraan maximaal 18,5 ton op 5 meter vlucht en 2,9 ton op 28 meter vlucht hijsen. De hoofdmast kan d.m.v. een 8,8 / 15,8-meter lange klapjib verlengt worden. De klapjib is onder een hoek van 0, 20 of 40 graden aan de hoofdmast te monteren en zorgt voor een maximale haakhoogte van 58 meter.
Nadat de kraan de vloerplaten gemonteerd heeft worden de naadjes nog met beton afgevuld.
Een zeer fraaie kraan van Koeman!