Deze fraaie Sennebogen 5500 werd door Dekker uit Werkendam (NL) op een bouwwerk in Utrecht (NL) ingezet. Het is een 180 tons rupskraan uit het bouwjaar 2001. De firma Dekker bestaat helaas niet meer en deze kraan werd al een langere tijd geleden geexporteerd.
Het was de eerst gebouwde Sennebogen 5500. De kraan wordt door een Caterpillar C9 dieselmotor met een vermogen van 261 kW (354 pk) aangedreven. De onderwagen van de kraan is 8,5 meter lang en 6,8 meter breed.
Tussen de rupsen zijn aan beide kanten centrale ballastplaten van 10 ton gemonteerd, in totaal dus 20 ton. Onder de giek is de kleinere inscheerlier gemonteerd die in tegengestelde richting over de giek wordt ingeschoren om het zwaardere hijsdraad naar voren te trekken.
De ballast heeft een totaalgewicht van 60 ton, dat bestaat uit een basisplaat van 12 ton met daarop in totaal tien blokken van elk 4,8 ton. De ballast heeft een draaicirkel van 6 meter.
Een enkele rups is 8,5 meter lang, 1 meter breed en 1,37 meter hoog. Het gewicht per stuk is 17,4 ton.
De cabine is 20 graden kantelbaar.
Op deze bouwplaats van Thesis Bouw uit Nieuwegein (NL) werd de kraan ingezet om een complex uit prefab betondelen op te bouwen.
Hier stond de kraan met een 24,3 meter lange hoofdmast en een 29,9 meter lange beweegbare jib opgebouwd.
De beweegbare jib heeft een maximale lengte van 52,3 meter, mogelijk op een eveneens 52,3 meter lange hoofdmast.
Een detail van het display in de cabine die de kraanmachinist informatie geeft. In deze configuratie kan de kraan bij een vlucht van 26,5 meter maximaal 21,2 ton hijsen.
Een zeer fraaie kraan in de kleuren van Dekker! Zij zette in totaal twee van deze Sennebogen 5500 rupskranen in.