Deze fraaie Sany STC500 kon ik op een parkeerplaats in Doha (QA) fotograferen. Het is een 50-tons kraan gemonteerd op een 4-assige onderwagen. Het bouwjaar van de kraan is 2016. Helaas was de eigenaar van de kraan niet te identificeren.
De onderwagen wordt door een 6-cilinder lijnmotor met een vermogen van 250 kW aangedreven. De assen 3 en 4 worden aangedreven en de assen 1 en 2 zijn stuurbaar. De kleinste draaicirkel van de kraan is 12 meter. De kraan staat op 12.00R20 wielen.
De kraan is ingepakt 13,75 meter lang, 2,73 meter breed en 3,8 meter hoog. Het transportgewicht is ongeveer 42 ton.
De ballast van 3,5 ton is vast aan de bovenwagen gemonteerd en geintegreerd in het design van de kraan. De bovenwagen heeft een draaicirkel van 4 meter. Er zijn twee hijslieren in gebruik die beide een reeptrek van 5 ton hebben en 18 mm hijsdraad gebruiken.
De bovenwagencabine is niet kantelbaar.
Aan de onderwagen zijn meerdere opbergkasten voor hijsgereedschap gemonteerd. De kraan heeft een 5-delige hoofdmast met een basislengte van 11,5 meter en schuift vier maal tot een lengte van 43 meter uit. De kraan neemt een 9,2 - 16 meter lange klapjib mee naast de hoofdmast.
De stempelbasis meet 6 x 7,2 meter. De bediening voor de stempels is naast de voorste poot gezet. Op het dek van de onderwagen worden de stempelschotten meegenomen. Doorgaans worden de haken ook op het dek vastgemaakt, de hijsdraad wordt dan opgesloten in de opening tussen de bok en de giek. De machinist heeft dan een vrijer uitzicht vanuit de cabine.
Doorgaans worden in vele aziatische landen altijd twee haken gebruikt, een zware haak met meerdere inscheringen voor het zwaardere hijswerk en een balhaak voor het snelle en lichtere hijswerk.