In 2019 nam Hiap Tong uit Singapore (SG) deze indrukwekkende Sany SAC6000 in gebruik. Het is een 600-tons kraan gemonteerd op een 8-assige onderwagen.
De onderwagen wordt door een Mercedes-Benz OM 502 LA, een 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 480 kW (653 pk), aangedreven. De assen 1, 2, 4 en 5 worden aangedreven en alle assen zijn stuurbaar uitgevoerd. De kraan is met Kessler assen uitgevoerd.
Ingepakt is de kraan 22,64 meter lang, 3 meter breed en 4 meter hoog. Om het transportgewicht van 96 ton te bereiken moeten de achterstempels, vijf telescoopdelen en afspanning gedemonteerd worden.
De kraan stond voor instructie en tests op de werf opgebouwd.
De stempelbasis meet 10,8 x 10,8 meter.
De bovenwagen wordt door een Mercedes-Benz 6-cilinder dieselmotor met een vermogen van 205 kW (279 pk) aangedreven. Tijdens het transport over de weg wordt de cabine achter de bovenwagen gezwenkt.
De 7-delige hoofdmast heeft een basislengte van 17,1 meter en schuift zes maal tot een maximale lengte van 90 meter uit. De kraan heeft een zijdelingse afspanning. Over de volledig uitgeschoven hoofdmast kan nog 52 ton gehesen worden.
De hoofdmast kan door middel van een 42 meter lange vaste jib of 90 meter lange beweegbare jib verlengt worden.
Ondertussen beschikt Hiap Tong over twee van dit type kraan, de andere kraan wordt via hun vestiging in Maleisie ingezet.
Hier stond de kraan met de volledige ballast van 165 ton opgebouwd, dat bestaat uit een basisplaat van 30 ton, vijf platen van elk 15 ton en vier blokken van elk 15 ton.
De 250-tons haak met elf schijven was op 22-draden ingeschoren voor de testhijs. De haak zelf heeft een massa van 4,2 ton.
Een indrukwekkende en fraaie kraan van Hiap Tong!