Deze indrukwekkende Manitowoc 4100W van Lampson uit Kennewick, Washington (US) werd een aantal jaar geleden bij een klus in Nederland ingezet. Hier lag de kraan aan een kade in Beverwijk (NL) aangemeerd.
De kraan werd voor een bergingsproject door Titan Salvage voor de kust van Egmond aan Zee (NL) ingezet.
Het is een 220 US tons kraan die al vanaf 1969 tot in de jaren 80 werd gebouwd.
Achterop de ballast staat groot VICON geschreven. VICON betekend Variable Indipendent CONtrol en beslaat de aandrijving van de kraan. Bij dit systeem worden met behulp van koppelomvormers de kraanfuncties bedient. Het koppel en de snelheid waarmee de kraanfuncties bedient worden is variabel en worden aangedreven door een onafhankelijke krachtbron zonder dat er een koppeling of rem slipt.
De onderwagen is 6.43 meter breed, de bovenwagen is 3.44 meter breed.
De ballast is 5 delig. Opgebouwd uit 3 platen (19, 18.8 en 17.7 ton) in het verlengde van de bovenwagen en twee zijplaten van elk 5.4 ton. Totale ballast weegt 66.4 ton en maakt een radius van 5.77 meter.
Het enorme A-frame. Het hoogste punt is 9.14 meter hoog. Bij een inzet als hijskraan, dragline of ringerkraan is het A-frame opgericht. Bij een inzet als torenkraan worden de toren (hoofdmast) en jib gelijktijdig opgetrokken. Na het vastzetten van de hoofdmast (onder 90 graden) wordt het A-frame weer plat gelegt en de jib losgemaakt. De jib wordt dan verstelt met behulp van de giekversteldraad.
De rupsen zijn 8.06 meter lang, 1.22 meter breed en 1.12 meter hoog en wegen 17.4 ton per stuk. De aandrijving gaat geheel mechanisch met behulp van een zware ketting die vanuit de onderwagen wordt aangedreven.
De officiele type naam is Manitowoc 4100W VICON Series-2. De onderlinge verschillen tussen de verschillende series weet ik niet, wel dat de Series-1 geen zij- en centrale ballast hebben.
Aan weerskanten zit centrale ballast tussen de rupsen, 13.6 ton per stuk.
Een detail van het grote 6-schijfs haakblok.
De kraan is opgebouwd met een hoofdmast van 39.6 meter, de maximale gieklengte is 79.25 meter.
De giekkop is 12.2 meter lang. Bovenop is nog een extra schijf geplaatst voor de balhaak.
Een blik in de cabine.
Een beeld van bovenaf op de twee hijslieren.
De giekversteldraad is helemaal weggewerkt in de bovenwagen.
De motor is een Cummins NTA-855 diesel met een vermogen van 333 pk.
Lampson verhuurt niet alleen hijskranen, maar bouwt ze ook onder de naam "Transi-Lift".
De kraan was bezig enkele onderdelen op de bak te laden die gebruikt zouden worden om de "Vinca Gorthon" te bergen, een operatie die later helaas zou mislukken.
In de achtergrond worden met behulp van twee Terex AC 700 kranen stutpalen gehesen voor een ander kraanschip waar een Manitowoc 60-Foot ringerkraan op staat van de opdrachtgever zelf.
Een bijzondere gast in Nederland!
In Europa een zeer zeldzame kraan, in de Verenigde Staten een zeer gerespecteerde naam.