In 2012 kreeg Heerema deze bijzondere Manitowoc 2250 rupskraan geleverd. De kraan zal ingezet worden als hulpkraan op een van de grote kraanschepen van Heerema.
Opvallend aan de kraan is het enorme A-frame. Het is een 272,1 tons kraan, de maximale last wordt gehesen op 5,5 meter.
Een detail van het A-frame. De hoogte is 11,34 meter en kan voor transport opgevouwen worden tot het frame horizontaal ligt.
Op de hoofdmast een verlengde snavel gemonteerd. In totaal zijn 3 hijsdraden ingeschoren, waarvan 2 over de jib en 1 over de hoofdmast. De exacte redenen voor deze hoeveelheid haken weet ik niet.
De hoofdmast van 67,1 meter wordt hier opgericht. Ook de cabine is bijzonder, die is op een vaste verhoging gemonteerd en is veel groter dan de originele cabine.
Opgebouwd met 113,04 ton ballast dat een radius maakt van 7,25 meter.
Na het oprichten van de giek werden diverse tests met de kraan doorgevoerd.
De maximale hoofdgieklengte van de kraan is 91,4 meter.
De rupsen zijn 9,37 meter lang, 1,22 meter breed en 1,26 meter hoog. Het gewicht is 24,412 ton per stuk. De rupsen kunnen met de kraan gemonteerd worden. Daartoe wordt een haak gebruikt die door het broekstuk heen is ingeschoren.
Een extra, 3e lier was gemonteerd voorop de bovenwagen.
De twee standaard hijslieren in de bovenwagen van de kraan. De reeptrek van de draden is elk 13,3 ton.
De 2250 kan ook opgebouwd worden met een "MAX-ER Attachment" een superlift giek met ballastkar. De capaciteit van de kraan is dan 450 ton met een zwaardere hoofdmast.
Ook kan de kraan omgebouwd worden tot M1200 ringerkraan, een 1300 tonner.
Tussen de rupsen is aan beide kanten centrale ballast gemonteerd, in totaal 54,43 ton. Nog een bijzonderheid aan de kraan is de electromotor.
Een blik in de ruime cabine.
Een bijzondere kraan die kort in Nederland was, en nu de wereldzeeën overzwerft.