Handelaar Adrichem uit Vierpolders (NL) beschikt over enkele van deze Manitowoc 18000 rupskranen, deze kraan stond een tijd lang gedeeltelijk opgebouwd op de werf van Manitowoc in Breda (NL).
Het is een 600 tons rupskraan en met MAX-ER een 750 tons kraan.
De rupsen zijn 11,81 meter lang, 1,5 meter breed en 2,07 meter hoog. Gewicht per stuk is 40 ton.
De bovenwagenballast wordt gelegd in deze stoelen van elk 5,465 ton. Daarin komen dan per kant 14 blokken van 8,164 ton.
De cabine.
De MAX-ER bestaat uit deze overmaatse kar waar nog eens 320 ton ballast wordt gelegt. Het frame met ballast wordt op de kar gezet en is niet los te gebruiken.
De bovenwagen kan zich met 4 grote cylinders afzetten van de vrachtwagen waarna de onderwagen met draaikrans eronder gereden kan worden en gemonteerd kan worden.
De hoofdmast is maximaal 91 meter lang, de superlift moet altijd gebruikt worden. Er worden tuien tussen de A-bok en bovenwagen gezet waardoor de superlift niet meer te verstellen is.
De sprenkels voor de beweegbare jib.
Later is deze kraan in Noord-Duitsland ingezet met lange giek voor onderhoud aan een windmolen. Een zware klus in Nederland kon helaas niet doorgaan omdat er geen geschikte hijshaak beschikbaar was (!!!). In Spanje en Italie draaien verder enkele 18000's.
Een imposante kraan.