Deze fraaie Liebherr LTM 1070/1 van Wundel uit Augsburg (DE) kon ik op een parkeerplaats fotograferen. Het is een 70-tons kraan uit het bouwjaar 1997.
De onderwagen wordt door een Liebherr D 9406 TI-E, een watergekoelde 6 cilinder dieselmotor met een vermogen van 300 kW (408 pk), aangedreven. Deze kraan beschikt over de optionele 8x8x8-aandrijving, waarbij dus alle assen aangedreven worden en stuurbaar zijn.
De 5-delige hoofdmast heeft een basislengte van 10,6 meter en schuift vier maal tot een maximale lengte van 40 meter uit. De giek kan door middel van een 8,4 of 15,8 meter lange klapjib verlengt worden. De klapjib is onder een hoek van 0, 15 of 30 graden aan de hoofdmast monteerbaar.
Ingepakt is de kraan 12,35 meter lang, 2,68 meter breed en 3,8 meter hoog. Het transportgewicht is 48 ton met 6,2 ton ballast en de klapjib.
De stempelbasis meet 8,13 x 7,2 meter, of half 8,13 x 5 meter.
Achterop de kraan worden meerdere houten balken en een kist voor hijsgereedschap meegenomen.
Aan de bovenwagen is een ballastblok van 5,1 ton gemonteerd. De volledige ballast van de kraan is 13 ton, dat heeft een draaicirkel van 3,65 meter. De kraan is met een 5 tons hijslier met 17 mm hijsdraad uitgerust.
Op de onderwagen wordt een klein ballastplaatje van 1,1 ton meegenomen. De kraan neemt dus zelf 6,2 ton ballast mee.
De overige ballast (6,8 ton) en de stempelschotten worden met deze Scania containertruck meegenomen.
Een zeer fraaie en robuuste kraan van Wundel, in 2021 werd de kraan naar Egypte geexporteerd.