Groot materieel van Wiesbauer was benodigd voor het uithijsen van een oude spoorbrug over rivier de Buchenbach nabij het Duitse dorpje Burgstetten (DE). De kraan was op een speciaal geprepareerd plateau opgebouwd.
De oude brug uit 1912 bevind zich midden in een natuurgebied en kon met geen hijskraan dichterbij gehesen worden.
Wiesbauer uit Bietigheim (DE) zette haar grootste rupskraan in, de Liebherr LR 11000. Dit was de eerste LR 11000 die Wiesbauer inzette uit bouwjaar 2017, ondertussen zet Wiesbauer al haar derde LR 11000 in, omdat de vorige twee kranen naar Amerika verkocht zijn.
De LR 11000 heeft een maximale hijscapaciteit van 1.000 ton en kan die last bij een vlucht van 11 meter hijsen. De kraan wordt door een Liebherr 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 500 kW (680 pk) aangedreven. Het was de eerste industriele inzet voor deze kraan, hiervoor werd de kraan alleen maar ingezet om windmolens op te zetten.
De onderwagen van de kraan is 12,44 meter lang en 11,2 meter breed. De onderwagen bestaat uit een centraal deel van 60 ton waaraan de twee rupsen van elk 60 ton dwars worden gemonteerd.
Als hulpkraan werd deze fraaie Liebherr LTM 1250-5.1, eveneens van Wiesbauer, ingezet. De kraan is hier bezig om ballast op de superlifttray te monteren.
Tussen de rupsen is bij deze inzet slechts 10 ton centrale ballast benodigt, maximaal zijn dat 90 ton.
De bovenwagenballast is hier 170 ton, dat heeft een draaicirkel van 9,6 meter. De maximale bovenwagenballast is, afhankelijk van de configuratie, 250 ton.
De kraan wordt boven de superlifttray gezwenkt, daarna zal de brug ingepikt worden.
Hier was de kraan in SL2DB configuratie opgebouwd waarbij de superlift 42 meter lang is en de hoofdmast 96 meter. In deze configuratie kan de hoofdmast maximaal 156 meter lang zijn.
Een 23-tons hijslier met 32 mm hijsdraad is hier in gebruik.
De fraaie spoorbrug is ingepikt en wordt opgehesen, hier hijst de kraan in totaal 64 ton (last, haak en stroppen) op een vlucht van 48 meter.
De brug was meer dan 100 jaar oud en moest vervangen worden. Het gewicht van de brug is ongeveer 55 ton.
De superliftballast van 225 ton hangt los zodat de kraan kan zwenken. De superliftradius is 20 meter.
Langzaam zwenkt de kraan naar links. De indrukwekkende klus kon op een hoop aandacht van de media rekenen, hier wordt de machinist tijdens zijn werd gefilmt.
De oude spoorbrug is 27,4 meter lang en 7 meter hoog. De brug zal direct gesloopt worden.
Vanwege de geometrie kan de brug niet afgezet worden, de brug zal direct in stukken gesneden worden.
Het snijden zal een paar uur in beslag nemen, een zeer indrukwekkende klus door Wiesbauer! Een paar dagen later zou een tijdelijke brug met dezelfde kraan gemonteerd gaan worden, in 2020 werd de nieuwe definitieve brug door de tweede LR 11000 van Wiesbauer ingehesen.