De Liebherr LTM 1300-6.2 van Schot uit Alkmaar (NL) werd bij een fabrikant van tanks in 't Zand (NL) voor logitistieke werkzaamheden op de werf ingezet. Deze tank was klaar en kon op de transportrollen gezet worden. Een mooie klus voor de LTM 1300-6.2!
De LTM 1300-6.2 is sinds oktober 2015 bij Schot in dienst, het is een 300 tons kraan op een 6 assige onderwagen.
Eerder bezat Schot een Liebherr LTM 1300/1.
De kraan wordt door een Liebherr 8 cilinder dieselmotor met 619 pk aangedreven. Daarmee worden zowel de onderwagen tijdens het rijden en de bovenwagen aangedreven. Deze onderwagen heeft de optioneel 4 aangedreven assen, standaard zijn het er 3. Alle assen zijn stuurbaar.
De kraan staat hier met de complete ballast van 96 ton opgebouwd, de ballast heeft een draaicirkel van 5,6 meter.
De hoofdmast heeft een basislengte van 14,7 meter en een maximale lengte van 78 meter. De hoofdmast is hier 43,9 meter uitgeschoven.
Bij de vorige 300 tonners van Liebherr werd de cabine tijdens het transport over de weg achter de bovenwagenwagen geklapt. Bij deze kraan is de cabine naast de hoofdmast gezet. De cabine is 20 graden kantelbaar.
De stempelbasis meet 8,9 x 8,5 meter, of half 8,9 x 5,6 meter. Deze kraan heeft ook het VarioBase systeem.
De volgende tank gereed om verplaatst te worden, deze tanks wegen rond de 37 ton.
Met 37 ton kan in deze configuratie ongeveer 20 meter vlucht gegeven worden.
De kist achterop de kraan met gereedschap hing vroeger aan een LTM 1250-6.1.
Ingepakt heeft de kraan een lengte van 17,45 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van 4 meter. Het transportgewicht is 72 ton.
Een fraaie kraan!
De eerste 56 ton ballast en de stempelschotten worden door deze fraaie Mercedes-Benz Actros 3355 met 6 assige Nooteboom OVB-102-06 meegenomen.
Deze trailer werd destijds ook bij de Liebherr LTM 1300/1 ingezet en heeft bouwjaar 1999.