De grootste kraan die Joh. Schol uit Zaandam (NL) momenteel inzet is deze fraaie Liebherr LTM 1150-6.1, het is een 150-tons kraan op een 6-assige onderwagen. Het bouwjaar van de kraan is 2012.
De 6-assige onderwagen wordt door een Liebherr D9508 A7, een 8-cilinder dieselmotor met een vermogen van 400 kW (544 pk), aangedreven. Deze kraan heeft de optionele 12x8-aandrijving, waarbij de assen 1, 2, 4 en 5 aangedreven worden. Alle assen zijn stuurbaar.
De volledige stempelbasis van de kraan meet 9,28 x 8,32 meter, op 75% 9,28 x 6,85 of half 9,28 x 5,38 meter. Hier stond de kraan op de 75% basis opgesteld.
De volledige ballast van de kraan weegt 46,8 ton en heeft een draaicirkel van 4,3 meter. Tijdens het transport over de weg wordt 6,6 ton ballast op de onderwagen afgezet.
Aan de bovenwagen blijft 8,4 ton ballast gemonteerd. De kraan neemt dus zelf al 15 ton ballast mee en blijft daarmee binnen de geldige aslasten, het voordeel van de 6-assige onderwagen. De kraan heeft een 8,8-tons hijslier met 21 mm hijsdraad.
Achterop het chassis is een grote opbergkast gemonteerd waarin wat hijsgereedschap meegenomen kan worden. Tijdens het transport over de weg worden de vier grote aluminium stempelschotten achterop de onderwagen meegenomen.
Indien noodzakelijk, neemt de kraan een 3-assige aanhanger mee, waar nog eens 15,8 ton ballast geladen is. Twee zijtassen van elk 8 ton maakt de ballast van 46,8 ton compleet, deze ballast wordt dan per vrachtwagen nageleverd.
De hoofdmast heeft een basislengte van 13,7 meter en schuift vijf maal tot een maximale lengte van 66 meter uit. Optioneel kan de 10,8 of 19 meter lange klapjib aan de hoofdmast onder een hoek van 0, 20 of 40 graden gemonteerd worden. Tussen de klapjib en hoofdmast kunnen nog twee vaste vakwerkstukken van elk 7 meter gemonteerd worden. Een haakhoogte van bijna 95 meter kan dan bereikt worden. Hier stond de kraan met een hoofdmast van 28,1 meter opgebouwd.
Er moest een oude machine van een koekjesfabriek met een gewicht van ongeveer 5 ton in een vrachtwagen geladen werden.
Joh. Schol is een zeer gerespecteerde naam in de Zaanse industrie, ondertussen bestaat het bedrijf al meer dan 120 jaar.
Aansluitend nog eventjes op de werf poseren.
Ingepakt is de kraan 15,92 meter lang, 2,75 meter breed en 4 meter hoog. Het transportgewicht is 72 ton.
Een zeer fraaie en perfect onderhouden kraan van Joh. Schol! Met bijzondere dank aan de machinist voor het vermaak.