Tijdens de Bauma 2019 presenteerde Liebherr de opvolger van de MK 88; de MK 88-4.1. Het eerste model dat gebouwd was, werd in de kleuren van Schmidbauer uit München (DE) gepresenteerd.
De onderwagen wordt door een Liebherr D946 A7, een watergekoelde 6-cilinder dieselmotor met 448 pk aangedreven. Alle assen zijn stuurbaar en assen 2, 3 en 4 worden aangedreven. Op de bouwplaats kan de kraan door dieselmotor in de onderwagen of via een 32 A externe stroomaansluiting, bijvoorbeeld vanaf de bouwplaats via een stekker, aangedreven worden.
De stempelbasis meet 7,3 x 7,0 meter, of half 7,3 x 5,8 meter.
In transport toestand is de kraan 15,94 meter lang, 2,75 meter breed en 4 meter hoog. Met 9,3 ton ballast is het transportgewicht 48 ton.
De toren schuift eenmalig uit en geeft 30,2 meter haak hoogte met horizontale giek. Met de giek onder 45 graden getopt wordt een maximale haakhoogte van 59,1 meter bij 31,9 meter vlucht bereikt. De giek heeft een maximale lengte van 45 meter.
Met 9,3 ton ballast kan de kraan legaal over de meeste Europese wegen rijden binnen de 12 ton aslast regels. De draaicirkel van de ballast is 3,6 meter. In deze configuratie kan de kraan 2 ton bij 45 meter vlucht hijsen.
De extra 2-tons ballastplaat wordt verwijderd om de aslasten te reduceren tot 12 ton en moet dus per aanhanger of vrachtwagen vervoert worden. De kraan kan de extra ballast zelf monteren. Met extra ballast is de draaicirkel 3,7 meter en is de puntlast 2,2 ton bij 45 meter.
Een zeer fraaie kraan, gereed voor de toekomst! Meer dan 300 stuks van de voorganger MK 88 werden reeds geproduceerd sinds 2009.