Deze Liebherr LG 1550 van Sarens uit Dordrecht werd ingezet bij onderhoud aan een windmolen in de Wieringermeer (NL).
Toen ik de kraan trof werd hij nog opgebouwd, in SL3H uitvoering; verjonge hoofdmast met windmolenpunt ("snavel").
Hier wordt de kraan opgesteld in de maximale uitvoering, met 98 meter giek. De windmolenpunt wordt niet bij de gieklengte opgetelt, maar is 6 meter lang. De gieklengte wordt uitgedrukt als "98+6".
De ballast wordt samengesteld uit een grondplaat van 16 ton met blokken van 6 en 10 ton. Totaal gewicht is 200 ton.
De kraan was eigendom van het Nederlandse onderdeel Sarens Wind wat inmiddels niet meer bestaat. De kraan wordt tegenwoordig ingezet vanuit Sarens Belgie.
De kraan stempelt 13 x 13 meter. Voor een grotere drukspreiding wordt een traverse gebruikt met dubbele stempelvoeten. Officieel bedoeld moeten er dan ook twee stempelschotten in de lengte onder liggen; het idee wordt hier niet toegepast.
Aansluitend moet alleen het haakblok nog ingeschoren worden.
Dit is de zware giekkop.
Aansluitend alleen nog het oprichten van de giek. Als hulpkraan werd een Liebherr LTM 1100/2 van Sarens ingezet.
In de bovenwagen zijn vier hijslieren geplaatst, twee hijsdraden en twee giekversteldraden (waarvan er een alleen wordt ingezet met derrick).
Hier wordt een speciaal hijsframe ingepikt om windmolenwieken te hijsen.
Enkele dagen later was het weer gunstig om te gaan hijsen; de eerste wiek wordt hier al ingepikt.
Als onderwagenmotor wordt een 8 cilinder Liebherr motor gebruikt met 598 pk, als bovenwagenmotor een 6 cilinder Liebherr motor met 408 pk.
De windmolen wieken zijn 58 meter per stuk en wegen zo'n 20 ton. Eerder werd het volledige wiekenkruis gehesen door Mammoet.
Het is een van de laatste LG 1550's gebouwd, Liebherr stopte de productie van deze kraan in 2010.
Een hele bijzondere kraan.