Deze Liebherr LR 1300 van Sarens werd met derrick giek ingezet om een windmolen te bouwen. Hier heeft de kraan zojuist een toren deel gehesen van 136,3 ton op 17 meter vlucht.
De kraan zelf werd gebruikt aangekocht van het Franse bedrijf Mediaco. De derrickgiek had Sarens al van een LR 1280, na kleine modificaties kan die ook gebruikt worden voor de 1300.
Het was de allereerste keer dat een LR 1300 in superlift bezig was op een Nederlandse bouwplaats. Eerder stond de LR 1300 van PVE al met derrick giek opgebouwd voor de opendag.
De kraan zelf is opgebouwd met 57 ton centrale ballast en 124 ton bovenwagen ballast.
De superlift ballast is opgebouwd uit een bodemplaat van 14,4 ton en 90 ton ballast, totaal 104,4 ton. Maximale ballast mag 120 ton zijn.
Opgebouwd met 56 meter hoofdmast, de minimale gieklengte met derrick giek is 44 meter, maximaal 119 meter.
De kraan werd ook ingezet om de torendelen (elk 4 meter hoog) samen te stellen, een enkele ring bestaat uit 3 schalen. De schalen werden verderop met een Hitachi Sumitomo SCX2800-2 uit het schip gelost.
Later die dag werd de giek gestreken en verlengd.
Enkele dagen later is de giek verlengt naar 68 meter. Hier wordt voorbereid om ring 5 te gaan hijsen, die weegt 114,7 ton.
De superlift ballast is verzwaard naar 114,4 ton en maakt een radius van 13 meter.
Als de lijm waarmee de torendelen met elkaar worden verlijmt is uitgesmeerd rijdt de LR 1300 met last naar voren toe.
Zodat de ring gemonteerd kan worden.
Het bouwjaar van de kraan is 2008.
Weer een paar dagen later, ring 7 zal dadelijk gehesen gaan worden.
Ring 7 weegt nog 106,8 ton, hier is de last in de kraan getrokken.
Met de LR 1300 zou tot de 8e ring gebouwd worden. Omdat er direct geen grotere kraan voorhanden was werd de LR 1300 ingezet.
De vervanging van de LR 1300 werd gevonden in deze LR 1750, ook van Sarens.
Hier wordt met behulp van de LR 1300 de derrick giek van de LR 1750 ingehangen. Aansluitend werd de LR 1300 gedemonteerd. Inmiddels is de LR 1300 in het fraaie Sarens geel en blauw gespoten.