Deze fraaie Liebherr LTM 1050-3.1 van P&K uit Rijssen (NL) werd op een bouw in Enter (NL) ingezet om een staalconstructie op te zetten.
Het is een 50-tons kraan die op een 3-assige onderwagen is gezet. Het bouwjaar van de kraan is 2008.
De stempelbasis van de kraan meet 7,15 x 6,4 meter, of half 7,15 x 4,5 meter. De kunststof stempelschotjes voor de kraan worden in een frame onder de onderwagencabine meegenomen.
Aan de bovenwagen achter de cabine is een opbergkast voor hijsgereedschap gemonteerd.
De kraan wordt door een 6-cilinder Liebherr dieselmotor met een vermogen van 270 kW (367 pk) aangedreven. Deze kraan beschikt over de optionele 6x6-aandrijving, waarbij dus alle assen aangedreven worden. Alle assen zijn ook stuurbaar. Dezelfde motor wordt ook gebruikt om de twee hydraulische pompen in de bovenwagen aan te drijven zodat alle vier de kraanfuncties gelijktijdig aangestuurd kunnen worden.
Hier wordt de kraan met de volledige ballast van 9 ton ingezet, de ballast heeft een draaicirkel van 3,53 meter. Om de hoofdmast zo lang als mogelijk te maken is het scharnierpunt zo ver als mogelijk naar achteren gezet, de hijslier is daarom achterop het bovenwagenframe gemonteerd, achter de ballast.
De kraan is met een 4-delige hoofdmast met een maximale lengte van 38 meter uitgerust. De giek is hier compleet uitgeschoven. Optioneel kan de hoofdmast nog met een 16 meter lange klapjib verlengt worden, die onder 0, 20, 40 of 60 graden monteerbaar is. De kraan van P&K neemt geen klapjib mee.
Ingepakt is deze kraan 11,83 meter lang, 2,55 meter breed en 3,84 meter hoog. Het transportgewicht ligt bij de 36 ton.
De kraan is met een 4,5-tons hijslier met 15 mm hijsdraad uitgerust. Over de 3-schijfs haak kan 30 ton gehesen worden.
Achterop het chassis van de kraan is een kist voor het hijsgereedschap gemonteerd. Op de onderwagen worden ook nog twee grote stalen stempelschotten meegenomen. Nu is de lier achterop het bovenwagenframe ook goed zichtbaar.
Een fraaie kraan in de kleuren van P&K!