De Liebherr LTM 11200-9.1 van Van Marwijk uit Zoeterwoude (NL) is de LTM 11200-9.1 met bouwnummer 1 en bouwjaar 2008.
Het is een 1.200 tons telescoopkraan op een 9 assige onderwagen. De giek wordt voor het transport over de weg gedemonteerd en met een vrachtwagen vervoerd. De onderwagen heeft een lengte van 20 meter, een breedte van 3 meter en een hoogte van 4 meter. Het gewicht ligt bij 108 ton.
De giek, met een gewicht van 56,8 ton, kan zichzelf van de vrachtwagen lossen d.m.v. de vier stempels die aan de giek gemonteerd zijn. Dit zijn de eerste (3) secties, zo'n 50 meter. De maximale gieklengte met 100 meter bestaat uit 7 secties.
De giek kan gemonteerd worden. Daarvoor moet eerst de bovenwagen gedraait worden. De optopcilinder worden d.m.v. kleine cilinders opgedrukt, de achterste stempels worden uitgeklapt.
Als de achterste stempels aan de grond staan kan de bovenwagen gedraait worden. De cabine is aan een zwenkbare arm gemonteerd en in de hoogte verstelbaar.
De onderwagen kan zo onder de giek rijden.
De 100 meter giek met afspanning weegt in totaal 104,4 ton.
Als de giek gemonteerd is worden de stempels weer tegen de mast geklapt.
Het monteren van de giek neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
Als de giek gemonteerd is kan de kraan in de gewenst positie voor de klus gereden worden.
Met de hulpkraan, de Liebherr LTM 1150-6.1, wordt de kraan dan verder gemonteerd. Hier worden dragline schotten onder de stempels uitgelegt.
Twee dagen later staat de kraan gereed in T3YV2VEN3 opstelling kortom; 55 meter hoofdmast met YSL afspanning, 16 meter televerlenging en beweegbare jib.
Helaas is er teveel wind om de wieken van de windmolen te hijsen.
De kraan staat hier met 162 ton ballast opgebouwd, maximaal zijn het 202 ton. De ballast is opgebouwd uit een basisplaat van 22 ton met daarop 12 blokken van elk 10 ton en 4 blokken van elk 5 ton. De ballastradius is 9,15 meter.
De onderwagen wordt door een Liebherr 8 cilinder dieselmotor met 680 pk aangedreven. Vier van de negen assen worden aangedreven, alle assen zijn stuurbaar.
De bovenwagen wordt door een 6 cilinder Liebherr dieselmotor met 367 pk aangedreven.
De stempelbasis meet 13 x 13 meter.
Opgebouwd met 16 meter televerlenging en 36 meter beweegbare jib.
De enorme YSL afspanning heeft een draaicirkel van 16 meter. Beide armen zijn hier elk 45 graden uitgevouwen.
Een dag later, nog steeds te veel wind, maar de voorspellingen zijn goed.
De rotor van de Siemens 2,3 MW windmolen heeft een diameter van 113 meter en moet voor onderhoud afgehesen worden. De ashoogte is 90 meter.
De rotor weegt ongeveer 65 ton. Hier wordt het kantellen samen met de LTM 1150-6.1 begonnen.
Wederom een fraaie inzet met de LTM 11200-9.1. Van Marwijk is vrijwel door heel Europa met deze kraan onderweg om windturbines te monteren of onderhoud uit te voeren.